دره ستارگان قشم؛ سفر به اسرارآمیزترین دره های جهان!

دره ستارگان یک پدیده‌ شگرف طبیعی جهان است که داستان‌ های زیادی از داستان قبرستان تا فرا زمینی ها و نحوه شکلگیری آن وجود دارد که در اینجا کامل به آن پرداخته ایم.

دره ستارگان قشم؛ سفر به اسرارآمیزترین دره های جهان!
دره ستارگان؛ یکی از اسرارآمیزترین دره های جهان

اگر از لذت خرید در مراکز خرید بزرگ قشم بگذریم در سفر به قشم نمی‌توان فرصت طلایی بازدید از دره ستارگان را از دست داد. دره ستارگان قشم یکی از منحصربه‌فرد‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم است که بدون دخالت انسان و تنها با هنرمندی طبیعت و فرسایش سنگ‌ها بر اثر باران پدیدآمده است.

البته مردم بومی جزیره در مورد علت پدیدآمدن دره ستارگان داستان‌های دیگری برای گفتن دارند. آنها تصور می‌کنند دره ستارگان بر اثر برخورد یک ستاره به زمین پدیدآمده است. اگر به دنبال کشف شهود پدیده ‌های خارق ‌العاده طبیعی و زمین ‌شناسی هستید، جزیره قشم در ایران یکی از بهترین گزینه‌ های در دسترس برای شماست. با مجله گردشگری روم تور در ادامه همراه باشید تا بیشتر با مکان ‌های شگرف و دیدنی قشم آشنا شویم.

داستان شکل گیری دره ستارگان قشم؛ سرزمینی رازآلود با داستان های متنوع

دره ستارگان در بخش شمالی قشم و در 5 کیلومتری روستای برکه خلف قرار گرفته است. برای معرفی بهتر دره ستارگان بهتر است ابتدا کمی با تاریخچه این دره آشنا شویم. دره ستارگان درست مثل تنگه چاهکوه قشم از قدمت بسیار بالایی برخوردار است. قدمت این دره به حدود ۲ میلیون سال پیش برمی‌گردد. داستان‌ های زیادی از زبان بومیان و سایر بازدیدکنندگان نقل می ‌شود که بسیاری از این افسانه‌ ها جذاب و برخی ترسناک هستند.

داستان شکل گیری دره ستارگان قشم

برخورد ستاره به دره ستارگان؛ به گفته بومیان

یکی از داستان ‌هایی که بومیان نقل می‌کنند این است که آن‌ ها معتقدند در گذشته ستاره‌ ای به این منطقه از جزیره هرمز برخورد داشته و این دره حاصل همان برخورد است. (مشاهده روی نقشه)

مردم باور دارند که پس از برخورد ستاره، شکاف بزرگی در زمین ایجاد شده و تمام اجزا، مواد و ماسه ‌هایی که به سمت بالا در اثر برخورد در حرکت بودند، در همان حالت خود ثابت ماندند و این ستون ‌های شگفت‌ انگیز را خلق کردند که اکنون این ستون‌ های اسرار آمیز برای ما قابل مشاهده ‌اند.

به جز این داستان، قصه های متعدد دیگری نیز زبان به زبان گشته و همین گسترش افسانه ‌ها، زمین‌شناسان را وادار کرده تا پایشان به این قضیه باز شود.

شکل گیری دره ستاره ها؛ تندبادها و رگبارهای فصلی شدید

زمین شناسان بر این باورند که در طی ۲ میلیون سال فرسایش سنگ، خاک و ماسه توسط باد و باران‌ های شدید و رگبارها سبب شکل‌گیری کنونی این دره شده‌اند.

امروزه با بارش باران ‌های اسیدی شدید و باران و طوفان ‌ها شکل دره مدام در حال تغییرهای جزئی و بعضا کلی است. نکته خوب و شایان توجه این است که دره حیرت‌ انگیز ستارگان به ‌عنوان بخش مهمی از ژئوپارک قشم و آثار دیدنی طبیعی در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ژئو پارک قشم به دلیل جای دادن شگفتی ‌های زیاد و منحصر به ‌فرد در خود به ‌عنوان تنها ژئوپارک خاورمیانه شناخته شده است.

به گفته زمین‌شناسان تمامی اشکال موجود در دره و ستون‌ ها مربوط به زمان سنوزوئیک هستند که از آن زمان باقی مانده‌اند. اما اگر بخواهیم جزئی ‌تر به موضوع نگاه کنیم از نظر علمی و طبق نتایج بررسی ‌های انجام ‌شده به کوشش زمین ‌شناسان، جریان آب‌ های سطحی، تندبادها و رگبارهای فصلی شدید سبب فرسایش این منطقه و در نهایت موجب شکل‌گیری دره ستارگان شدند.

شکل گیری دره ستارگان؛ تندبادها و رگبارهای فصلی شدید

ممکن است فکر کنید که در این ناحیه و آب و ‌هوای جغرافیایی آن باران زیادی نمی‌بارد، اما باید بدانید درست است که باران زیادی هرسال در قشم نمی‌ بارد، اما اگر این اتفاق بیافتد، سست بودن لایه ‌های تشکیل دهنده ستون‌ ها و سایر نقاط نوک تیز و مخروطی شکل دست‌ خوش تغییرات زیادی می ‌شوند که این تغییرات از دید گردشگران بسیار جذاب بوده است.

جالب است بدانید برخلاف بسیاری از پدیده ‌های زمین‌شناسی، جنس لایه ‌های زیرین این دره از جنس لایه ‌های رویین ضعیف‌ تر و سست‌ترند. در واقع لایه ‌های رویین به دلیل داشتن نوعی سیمان طبیعی نسبت به لایه ‌های زیرین استحکام و مقاومت بیشتری دارند. پس در نتیجه اگر لایه‌های رویین تخریب شوند، لایه ‌های زیرین به‌ سرعت بیشتری دچار تغییرات شکلی می ‌شوند. این تغییرات در نهایت موجب به وجود آمدن حفره‌ ها، دره‌ ها و شکاف‌ های کوچکی می‌ شوند که دیدن آنها انسان را متحیر می‌کند.

بهترین اقامتگاه های قشم را در اینجا ببینید و رزرو کنید.

داستان قبرستان دره ستارگان قشم

هرکسی با مشاهده این ستون ‌های شنی دره خارق‌ العاده ستارگان شگفت‌زده می ‌شود و به حتم یقین مشابه این پدیده شگرف را در هیچ جای دیگر پیدا نخواهید کرد. جدا از بحث زمین شناسی می ‌توانیم مروری بر روی سایر داستان‌ هایی که بومیان به آن‌ ها ایمان‌ دارند داشته باشیم.

پیشتر گفتیم که برخی از این داستان‌ ها ترسناک هستند و اگر از قبل این داستان‌ها را نشنیده باشید، حتما سایر مسافران و همراهان، آن ‌ها را برای شما خواهند گفت. برخی از مردم، چه بومیان و چه مسافران، معتقدند پس از غروب آفتاب، صدا های عجیبی از دل دره ‌ها به گوش می ‌رسد.

داستان قبرستان دره ستارگان قشم

گفتنی است که این صداها مربوط به ارواحی است که از حضور انسان ‌ها در دره رضایت ندارند. جالب است این باور آنقدر شدید است که مردم این منطقه به ‌هیچ ‌وجه بعد از غروب آفتاب پایشان را در دره نمی‌گذارند. علم تمامی این داستان‌ ها را رد می‌کند. از نظر علمی و طبق بررسی‌ های انجام ‌شده توسط محققین علت اصلی این صداها وزش باد مابین ستون‌ ها و دالان ‌های دره است.

درست همانند این است که شما در یک نی بدمید. اگر این نفسیر یا هوا کنترل شده نباشد خروجی آن صدای عجیب و نامتعارفی می دهد. به ‌هر حال اگر شما اعتقاد چندانی به ارواح ندارید و یا این داستان ‌ها برایتان ترسناک نیست، حتما پیشنهاد می‌کنیم شب را در این دره زیبا سپری کنید تا بتوانید ستارگان و سیاره ‌های کهکشان و کهکشان آندرومدا را به دور از آلودگی نوری و در فضایی آرامش‌ بخش دیدن کنید.

داستان وجود جن و صداهای عجیب شبانه!

دیگر داستانی که از اهالی نقل می‌ شود وجود جن در این دره است. بسیاری این صداهای عجیب در شب را مربوط به اجنه می‌ دانند و برخی می‌گویند که به شخصه جن‌ ها و موجودات عجیبی را در شب و به ‌صورت اتفاقی مشاهده کرده‌ اند. به همین دلیل است که به بسیاری از گردشگران پیشنهاد می ‌شود که در شب از این دره دیدن نکنند. اما بازهم علم وارد عمل می‌شود و این داستان‌ ها را رد می‌کند، چراکه علم می‌گوید که این صداها همان صدای نفوذ باد لابه‌لای حفره‌ ها و سنگ و ستون ‌های تودرتو است.

بیشتر بخوانید: 33 تا از جاهای دیدنی قشم که نباید از دست داد!

داستان وجود جن و صداهای عجیب شبانه

داستان عجیب به وجود آمدن دره ستاره توسط فرازمینی ها!

داستان دیگری که گروهی مردم به آن باور دارند این است که فرازمینی‌ ها باعث سقوط ستاره ‌ای بر روی زمین شدند و خاک و اجسامی که از زمین بلند شدند در آنجا خشک شده و این ستون ‌ها و دره ‌ها را تشکیل داده ‌اند.

شایان توجه است که فیلم «اژدها وارد می‌شود» به محوریت باورهای مردم این منطقه از قشم ساخته شد. فیلمی که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. مکان فیلم ‌برداری آن در دره ستارگان بوده که داستانی را روایت می‌کند که در آن یک موجود عجیب غریب در زیر قبرستان این منطقه مدفون شده است.

داستان عجیب به وجود آمدن دره ستاره توسط فرازمینی ها

تفریحات دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم خود یک موزه زنده است که بازدیدکنندگان آن‌قدر غرق تماشای آن می‌شوند که زمان و مکان را فراموش می‌کنند. البته تماشای دره ستارگان تنها تفریح موجود در این ناحیه نیست؛ بنابراین با ما همراه باشید تا بهترین تفریحات دره ستارگان قشم را به شما معرفی کنیم:

تفریحات دره ستارگان قشم

گشت و گذار

کافی است مسیر ترددی که با سنگ‌ریزه مشخص شده است را دنبال کنید تا شاهد هنرنمایی عناصر طبیعی در خلق دره ستارگان باشید. دره ستارگان پر از مجسمه‌هایی از انسان، حیوانات و پرندگان مختلف است که بدون دخالت انسان درست شده‌اند.

علاوه بر این با نگاهی گذرا به بالای سر خود می‌توانید از نزدیک شاهد هنر طبیعت و ردپای فرسایش در ساخت این دره باشید. اگر اهل ماجراجویی هستید بهتر است کمی پا فراتر از جاده اصلی بگذارید و در نقاط کمتر دیده شده دره‌ ستارگان به دنبال چیز‌های جدید بگردید.

بازدید از موزه سنگ

موزه سنگ دره ستارگان قشم در ساختمان پذیرمان دره قرار دارد. اگر به زمین‌شناسی و بازدید از موزه علاقه‌مند هستید سری به این موزه بزنید و مجموعه سنگ‌ها و کانی‌های جزیره قشم را تماشا کنید. علاوه بر این در موزه سنگ دره ستارگان می‌توانید با دلایل شکل‌گیری دره ستارگان و علت صداهای دره ستارگان قشم در شب آشنا شوید.

خوب است بدانید در این موزه ۴۸ نمونه کانی، سنگ و سنگواره از جزیره هنگام، هرمز، قشم و لارک وجود دارد. گردشگران علاوه بر تماشای آنها می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌های زمین‌شناسی این منطقه کسب کنید‌.

خرید صنایع دستی

آن دسته از گردشگرانی که دوست دارند از سفر خود به دره ستارگان، سوغات قشم را تهیه کنند می‌توانند از غرفه کوچک صنایع دستی مردم بومی منطقه دیدن کنند. این غرفه شامل لوازم تزیینی ساخته شده از گوش‌ماهی و صدف و سایر صنایع‌دستی منطقه است.

شترسواری

شترسواری یکی دیگر از تفریحات دره ستارگان است که می‌توانید به‌ازای پرداخت هزینه از آن لذت ببرید. البته بهتر است هنگام شترسواری محکم بنشینید؛ زیرا به‌ آسانی چیزی که به نظر می‌رسد نیست.

برای رزرو تفریحات قشم در روم تور کلیک کنید.

شترسواری

بهترین زمان برای رفتن به دره ستارگان

از آنجا که آب و هوای جنوب کشور بسیار گرم و شرجی است، پیشنهاد می ‌شود که سفر خود را در نیمه دوم سال و در فصل ‌های پاییز و زمستان انجام دهید. این بدان معنی نیست که در فصل گرم رفتن به دره ستارگان امکان‌پذیر نباشد اما به دلیل شرایط آب و هوایی بهتر است در فصول سرد به قشم سفر کنید تا لازم نباشد مدام به فکر عوض کردن لباس از شدت تعریق باشید و گرمای طاقت‌ فرسا را تحمل کنید.

اما در صورت سفر در فصل تابستان بهتر است لباس‌ های رنگ روشن خنک، کرم و عینک ضد آفتاب و یا کلاه لبه‌دار مناسب به همراه داشته باشید. درنهایت برای اطلاعات بیشتر و مطلع شدن از زمان بازدید و هزینه‌ های آنجا با پشتیبانی روم تور تماس حاصل فرمایید و هرگونه سوال خود را مطرح کنید تا به برنامه ‌ریزی بهتر شما کمک کند. زمان بازدید از دره ستارگان در نیمه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر و در نیمه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب می ‌باشد.

دره ستارگان قشم در شب

اگر فاصله دره ستارگان تا قشم را طی کنید و یک شب مهتابی و بدون هوای آلوده را در سکوت دره ستارگان سپری کنید تازه علت نام‌گذاری آن را متوجه می‌شود. دره ستارگان قشم در شب از آن پدیده‌های زیبا و رمز‌آلود است که هیچ دوربین عکاسی نمی‌تواند زیبایی آن را به تصویر بکشد.

بنابراین اگر به اجنه و ارواح اعتقاد ندارید حتما یک شب را در دره ستارگان سپری کنید تا بتوانید آسمان پرستاره قشم را از نزدیک ببینید. کسی چه می‌داند شاید توانستید در نیمه‌های شب و درست وقتی که آسمان پر از ستاره می‌شود چندتایی از آنها را بچینید.

اگر شجاعت ماندن در دره ستارگان قشم را در شب دارید و از صدای دره ستارگان قشم در شب نمی‌ترسید بهتر است یک دوربین عکاسی حرفه‌ای برای ثبت زیباترین عکس‌های جزیره با خود ببرید.

دره ستارگان قشم در شب

آدرس و راه ­های دسترسی

این دره زیبا در بخش شمالی جزیره قشم و در نزدیکی روستایی به نام خلف است. اگر از شهر قشم به ‌طرف ساحل جنوبی جزیره بروید به روستای خلف می ‌رسید. دره ستارگان در ۵ کیلومتری این روستا قرار دارد و شما می ‌توانید به‌ راحتی و به ‌سرعت خود را به این دره برسانید و از دیدن این پدیده طبیعی و شاهکار لذت ببرید.

آدرس دره ستارگان قشم: برکه خلف، خیابان غارهای خربس (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید از دره ستارگان: از ساعت ۹ صبح تا قبل از تاریک شدن 

جاذبه­ های گردشگری اطراف دره ستارگان

جاذبه ‌های گردشگری متنوع و متعددی در اطراف دره ستارگان و در جزیره زیبای قشم وجود دارد که شما می‌ توانید از بسیاری از آنها دیدن کنید. از جمله اماکن گردشگری در این جزیره بزرگ و زیبا می‌ توان به تنگه چاهکوه قشم، جزیره یا جزایر ناز قشم، جنگل حرا قشم که از خاص‌ترین پدیده ‌های طبیعی ایران است.

غار خربس (مجموعه حفره‌های کوچک در دل کوه)، غار نمکدان قشم با قندیل ‌های خارق ‌العاده نمک، سد گوران که در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده، دره تندیس‌ های قشم، دره مجسمه ‌ها، سواحل نقره‌فام و ... اشاره کرد. برای دیدن تمام این اماکن و آثار دیدنی نیاز است زمان نسبتا زیادی را برای سفر سپری کنید. اما اگر سفر شما چند روز کوتاه بیشتر طول نمی‌کشد با توجه به علاقه خود از میان تمام این اماکن گردشگری تعدادی را انتخاب کنید تا با آرامش و دقت بتوانید از آن‌ ها لذت ببرید.

جاذبه­ های گردشگری اطراف دره ستارگان

اجاره اقامتگاه در قشم

سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی جزیره زیبای قشم را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند؛ به همین دلیل هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیادی در سراسر جزیره ساخته شده‌ است که روزانه میزبان گردشگران زیادی از اقصا نقاط دنیا هستند.

تنوع هتل و اقامتگاه در جزیره قشم آن‌قدر زیاد است که شما می‌توانید با هر بودجه‌ای یک اقامتگاه مناسب و ایدال برای خود پیدا کنید. البته ما در تیم روم تور به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب یک تجربه شگفت‌انگیز در این جزیره رزرو اقامتگاه قشم را برای استراحت انتخاب کنید.

این اقامتگاه‌ها دارای بافتی سنتی و منحصربه‌فرد هستند و فرصت زندگی با مردم محلی جزیره را برای شما فراهم می‌کنند.

اجاره اقامتگاه در قشم

سفر به دره ستارگان قشم با روم تور

دره هیجان ‌انگیز و حیرت‌ آور ستارگان محل مناسبی است تا برای ساعات کمی هم که شده بتوانید دور از هیاهو و دغدغه ‌های زندگی روزمره اندکی بیندیشید و با تماشای منظره ‌های زیبای این دره شگفت‌ انگیز روح خودتان را نوازش دهید. البته باید بگویم اگر روحیه ‌تان به گونه ایست که تحت تاثیر داستان ‌ها و افسانه ‌های متعدد قرار می‌گیرید یا به اصطلاح به روح اعتقاد دارید، پیشنهاد می ‌کنیم در مورد رفتن به دره ستارگان و ماندن در آنجا به خصوص در شب کمی بیشتر فکر کنید.

روم تور با شماست تا شما را در مسیر سفرتان از ابتدای تصمیم‌گیری تا زمان بازگشت همراهی کند. ما تلاش داریم تا پاسخگوی هرگونه پرسش و سؤال شما در طول این سفر باشیم که با اطمینان خاطر سفر کنید و نهایت لذت را از سفر خود ببرید.