زیباترین جزایر ایران که انگار نقاشی شده اند | 15 جزیره + عکس

اینجا می‌خواهیم نگاه دقیقی به همه جزایر ایران انداخته و هریک را با جزئیات و امکاناتش بشناسیم و جزیره‌هایی را معرفی کنیم که برای عموم مردم شناخته شده نباشد.

زیباترین جزایر ایران که انگار نقاشی شده اند | 15 جزیره + عکس
زیباترین جزایر ایران

تعداد جزیره‌ های ایران کم نبوده و بیشتر ما هنگامی که اسم جزیره های ایران را می‌شنویم یاد سه یا چهار جزیره در ذهنمان می‌آید. ایران دارای بیش از چهل جزیره در خلیج فارس است که در اطراف سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان واقع شده‌اند. بعضی از این جزیره‌ها مثل کیش و قشم بزرگ هستند و از امکانات رفاهی خوبی برخوردارند؛ به همین خاطر به شهرهای قابل توجه تبدیل شده‌اند.

تورهای کیش سالهاست که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. البته تمامی جزیره ‌های ایران اینگونه نیستند و بعضی از آن‌ها با اینکه دیدنی هستند به علت تجاری یا امنیتی بودن قابل سکونت نیستند. در اغلب آن‌ها نیز شرایط زندگی به علت مساحت کم وجود ندارد. در ادامه مجله روم تور با تعدادی از جزایر ایران و زیباترین جزیره های ایران که از نظر وسعت و گردشگری نیز اهمیت بالاتری دارند، آشنا خواهیم شد.

تعداد جزایر ایران در خلیج فارس چندتا است؟

از سوالات پر تکرار جزیره‌ها درمورد تعداد آن‌ها است. دسته‌ای از جزیره‌های ایران مشهور و شناخته شده‌اند. درست است که جزایر خلیج فارس در سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان قرار دارد؛ اما بیشتر جزایر معروف در اطراف استان هرمزگان قرار گرفته‌اند. همانطور که گفته شد برخی از این جزایر مسکونی نبوده یا به دلایل امنیتی صنعتی امکان ورود بدون مجوز در آن وجود ندارد.

جزیره ایران در محدوده هرمزگان

همانطور که پیش‌تر گفتیم تعداد بیشتری از مهمترین جزایر خلیج فارس و مسکونی در اطراف استان هرمزگان قرار گرفته‌اند، پس ابتدا به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • جزیره لارک

جزیره لارک یکی از جزایر ایران و خلیج فارس محسوب می‌شود که در آن بوم گردی‌های زیادی راه افتاده و بازدیدکنندگان می‌توانند برای بازدید از آن بلیت شناور را از بندرعباس خریداری کنند. گرمای هوا در فصل‌های بهار و تابستان بسیار زیاد است؛ پس بهترین زمان سفر به لارک فصل‌های سرد است. وسعت این جزیره حدود 48 کیلومتر مربع بوده و دارای اقامتگاه بوم گردی است.

جزیره لارک

  • جزیره قشم

زیباترین جزیره ایران از نظر تاریخی و گردشگری قشم است و به عنوان جزیره‌ غیرمستقل در دنیا به حساب می‌آید. مساحت آن ۱۵۰ کیلومترمربع بوده و سالانه گردشگران زیادی را به خود اختصاص داده است. در ضلع شمالی قشم جزیره‌ هرمز، در شرقی جزیره لارک، در ضلع جنوبی جزیره هنگام و در ضلع غرب آن تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی قرار دارد.

ساحل آن به شکل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی است. جاذبه‌های گردشگری زیادی در این جزیره وجود دارد. وجود دلفین‌ها، آهوهای جبیر، انواع پرندگان، خزندگان و پستانداران زیبایی‌های این جزیره را دو برابر کرده‌اند. به علاوه می‌توان به وجود سواحل معروفی مثل زیتون، سیمین، ناز، لافت و ریگو در این جزیره اشاره کرد. در صورتی که قصد سفر دارید حتما قبل از آن بهترین زمان سفر به قشم را مطالعه کنید.

جزیره قشم

  • جزیره کیش

کیش نیز از دیگر جزایر ایران و بهترین جزیره ایران محسوب می‌شود که بسیار زیاد مورد استقبال مردم قرار گرفته است و سالانه گردشگران زیادی به آنجا سفر می‌کنند. این جزیره رویایی در گذشته دارای شکوه و زیبایی زیادی بوده ولی در برخی دوران مورد بی‌لطفی افراد گرفته است. تلاش دولت بر این است که آن شکوه و عظمت گذشته را به جزیره بازگرداند و در این زمینه موفق عمل کرده است.

این جزیره که منطقه آزاد تجاری نیز است به تنگه هرمز بسیار نزدیک بوده و سرمایه‌ گذاری‌های بسیاری روی آن انجام می‌شود. شنا در سواحل کم عمق و انجام تفریحات دریایی تنها قسمت کوچکی از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی کیش است. همچنین کالا‌ها و محصولات جزیره کیش همیشه جزو به روزترین مد‌های روز دنیا بوده‌اند. زمانی که به کیش سفر کردید بازدید از تفریحات کیش فراموش نشود.

جزیره کیش

  • جزیره لاوان

جزیره لاوان جزو سومین جزیره ایران از نظر وسعت است. این جزیره با اینکه بسیار شناخته شده نیست، اما اهمیت بالایی در زمینه اقتصادی دارد. جمعیت آن حدود ۲ هزار نفر بوده که بیشتر آن‌ها در گذشته به صید مروارید مشغول بوده‌اند و امروزه شغل آن‌ها یا ماهی‌گیری است یا با توجه به ذخایر نفتی عظیم در اختیار شرکت‌های نفت هستند.

جزیره لاوان از مکان‌هایی به شمار می‌آید که لاکپشت‌های پوزه عقابی برای تخم‌گذاری انتخاب می‌کنند. وسعت این جزیره حدود 81 کیلومتر مربع بوده و به صورت هوایی با فرودگاه عسلویه و به صورت دریایی با اسکله‌ بندر مقام ارتباط دارد.

جزیره لاوان

  • جزیره هندورابی

هندورابی از دیگر جزایر ایران به حساب می‌آید که دولت‌های زیادی در گذشته سعی کردند تا این جزیره نزدیک به کیش، به یک مکان گردشگری تبدیل شود. بنابراین تور مسافرتی برای آن افزایش یافته و تنها راه بازدید از آنجا از طریق قایق است. جزیره هندورابی با این حال که ساکنان کمی دارد؛ اما همچون جزایر مارو یا شیدور دارای انواع مار است. وسعت جزیره هندورابی 22 کیلومتر مربع بوده و فاصله آن تا نزدیک‌ترین بندر یعنی کیش حدود 23 کیلومتر است.

جزیره هندورابی

  • جزیره سیری (راز)

از دیگر جزایر ایران می‌توان به جزیره سیری اشاره کرد که ابتدا به آن جزیره راز می‌گفتند و بعد عرب‌ها آن را سری نامگذاری کردند. بعضی از رسانه‌ها گفته‌اند که به این جزیره خانم‌ها نمی‌تواند وارد شوند، اما اینگونه نیست. به دلیل آنکه این جزیره دارای شرکت‌های نفتی است و افراد بومی کمتری دارد و آب و هوای گرم و شرجی است، بنابراین بیشتر مرد‌ها در این محیط کار می‌کنند.

برای بازدید از جزیره سیری نیازمند مجوز از فرمانداری است و به مدت یک روز می‌توان از همه جزیره دیدن کرد. به علاوه در جزیره آهو‌های جبیر بسیاری وجود دارد. تعدادی نخل نیز وجود دارد که برای مصارف همانجا مصرف می‌شود. وسعت جزیره سیری حدود 17 کیلومتر مربع است و فاصله آن تا نزدیک‌ترین بندر حدود 89 کیلومتر است.

  • جزیره هرمز

جزیره هرمز در ۸ کیلومتری بندرعباس واقع شده است. این جزیره بیضی‌ شکل بوده و مساحتی حدود ۴۲ کیلومتر مربع در مجاورت تنگه هرمز دارد. شهر هرمز که در ضلع شمالی جزیره است تنها مکان جمعیتی جزیره محسوب می‌شود که در سال ۱۳۹۵ جمعیتی حدود ۵٬۸۹۱ تن داشته است. جاهای دیدنی هرمز بسیار زیاد است و از معروفترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دره رنگین کمان
  • غار الهه نمک
  • پرتگاه غروب
  • ساحل سرخ هرمز
  • فرش خاکی
  • ساحل چند درخت

جزیره هرمز

  • جزیره شیدور یا مارو

نامگذاری این جزیره به این دلیل بوده که مارهای فراوانی در آن وجود دارد. فصل گرم سال برای بازدید از این جزیره مناسب نیست، پس میتوانید در فصول خنک سفر کرده و ماهی‌گیری کنید. اما برای حفظ گونه‌های لاک‌پشتی بهتر است در فصل تخم‌ریزی به آنجا سفر نکنید. این جزیره وسعتی حدود 98 هکتار دارد و فاصله آن تا نزدیک‌ترین بندر حدود 19 کیلومتر است.

جزیره شیدور یا مارو

  • جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک

از دیگر جزایر ایران که بسیار معروف نیز هستند می‌توان به جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک اشاره کرد. جزیره‌ تنب بزرگ گرد، شنی و خشک هستند و دارای تپه‌های بلند با ارتفاع ۵۳ متر است و گونه‌های گیاهی مختلف دارد. جزیره تنب کوچک با مساحت حدود 2.5 کیلومتر مربع نام کوچکترین جزیره ایران را به خود اختصاص داده است. شکل این جزیره مثلثی بوده و به بندر خمیر و ساحل صدف بندر لنگه نزدیک‌تر است.

جزایر ایرانی خلیج فارس در محدوده بوشهر

تعداد جزیره‌ های ایران در خلیج فارس اطراف استان بوشهر بسیار زیاد است که برخی از آن‌ها هنوز شناخته شده نیستند. از طرفی یکسری از این جزیره‌ها قابل سکونت نیستند.

  • جزیره خارک

از دیگر جزیره ایران می‌توان به جزیره خارک اشاره کرد. این جزیره از دیگر جزایر بکر ایرانی در خلیج فارس است که افراد زیادی در آن سکونت دارند. جلال آل احمد در کتاب خود آن را «دُر یتیم خلیج فارس» نیز نامگذاری کرده دارد. این جزیره همچون سایر جزایر ایران آب و هوای گرم و شرجی دارد. اما شب‌های گرم می‌توانید به تماشای فیتوپلانکتون‌ها در آب‌های کم‌ عمق ساحل آن بپردازید.

جزیره خارک

  • جزیره شیف

جزیره شیف یکی از جزایر ماسه‌ای اطراف بوشهر است. این جزیره جاذبه‌های طبیعی زیادی ندارد و می‌توان گفت که ماهی‌گیری و صیادی یک جاذبه برای جزیره شیف هستند. این جزیره ایران در خلیج فارس 4000 نفر جمعیت دارد.

جزیره شیف

  • جزیره نخیلو

جزیره نخیلو نیز جزو جزایر غیرمسکونی خلیج فارس است که به جزیره ام‌ الکرم نزدیک است و دارای مساحتی حدود 60 هکتار است. این جزیره پرستوهای دریایی، کاکلی‌های بزرگ و کوچک و نوعی خرچنگ‌خوار دارد. جزیره نخیلو از بهترین جزایر خاورمیانه در حوزه پرنده‌های مهاجر دریایی است.

جزیره نخیلو

  • جزیره فارسی

جزیره فارسی آخرین جزیره خلیج فارس در اطراف بوشهر است‌ و تنها نقطه خارج مرزی و دورترین نقطه جغرافیایی کشور به شمار می‌آید. این جزیره ذخایر نفت و گاز زیادی دارد و از لحاظ امنیتی اهمیت خاصی دارد.

جزیره های ایران در محدوده خوزستان

آخرین استانی که به جزایر آن در خلیج فارس اشاره می‌کنیم خوزستان است. جزایر اطراف این استان نسبت به دو استان هرمزگان و بوشهر بسیار کوچک بوده و برای پیدا کردن آن‌ها روی نقشه کمی سخت است. اما برخی از آن‌ها از نظر محیط زیستی و جایگاه جغرافیایی بسیار ارزشمند هستند. برخی از جزایر اطراف خوزستان به شرح زیر هستند:

جزیره قبر ناخدا

جزیره قبر ناخدا همچون جزیره مارو زیبا و بکر بوده و محلی برای تخم گذاری پرستوهای دریایی است. نامگذاری این جزیره طبق افسانه‌ای محلی نامیده شده است. همچنین جزیره قبر ناخدا امروزه در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است.

جزیره دارا

جزیره دارا در دهانه خور موسی قرار گرفته است. در این جزیره همچون قبر ناخدا تخمگذاری پرستوهای دریایی صورت می‌گیرد و فاصله کمی تا بندر ماهشهر دارد.

کلام پایانی

در این مقاله از جزایر ایران سعی کردیم که بیشتر جزیره‌هایی را معرفی کنیم که برای عموم مردم شناخته شده نباشد. هر جزیره جایگاه ویژه و خاص خود را دارد. از آنجایی که تاکنون در اغلب این جزیره های ایرانی شرایط حضور گردشگران وجود ندارد باید امیدوار باشیم که در آینده‌ شرایط برای گردشگری به وجود آید. به نظر شما بهترین جزیره های ایران کدام هستند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.