24 + معروفترین جاهای دیدنی شیراز + آدرس و ساعت بازدید

جاهای دیدنی شیراز شامل جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی زیادی است که در مجله روم تور به معروفترین جاذبه های گردشگری از دید مسافران پرداخته ایم.

24 + معروفترین جاهای دیدنی شیراز + آدرس و ساعت بازدید
شیراز؛ شهر چهار فصل ایران

همان طور که می‌دانید یکی از استان‌های بزرگ در کشورمان ایران، فارس نام دارد و شیراز مرکز این استان است. هنگامی که صحبت از شهرهای پر جمعیت کشور می‌شود میتوان از شیراز در رده پنجمین شهر پر جمعیت و پرجمعیت‌ترین شهر در جنوب کشور نام برد. مساحت شیراز زیبا معادل ۲۴۰ کیلومتر مربع و جمعیتش به ۱,۵۶۵,۵۷۲ نفر می‌رسد.

در زمان‌های قدیم شیراز را با نام‌های مثل: شیرساز، شهرراز، خشتیوراز و تیرازیس می‌شناختند. شیراز در منطقه کوهستانی واقع شده، همین موقعیت مکانی باعث شده تا آب و هوای معتدل و مطلوبی داشته باشد. این شهر از سمت غرب به کوه‌های زیبای دراک و از سمت شمال به کوه‌هایی مثل: چهل مقام، بمو، سبزپوشان و بابا کوهی که از رشته‌کوه زاگرس است می‌رسد. ما در مجموعه روم تور در ادامه این مقاله سعی کردیم برخی از جاهای دیدنی شیراز را به شما معرفی کنیم و اطلاعات مفیدی در مورد این شهر در اختیار شما بگذاریم.

معرفی کلی شیراز؛ شهر چهار فصل ایران

در شهر شیراز شاعران معروف زیادی زندگی کرده‌اند همین موضوع باعث شده شیراز به شهر شعر و ادب معروف باشد. باغ یکی از نمادهای این شهر سبز و زیباست. همیشه در فرهنگ ایرانیان باغ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و شهر شیراز هم از گذشته با داشتن باغ‌های سبز و زیبا معروف است، از معروف‌ترین باغ‌های موجود در شیراز که از لحاظ تاریخی بسیار قدیمی و با اهمیت هستند میتوان به باغ جهان نما، باغ ارم، باغ عفیف آباد و باغ دلگشا اشاره کرد. این باغ‌ها از مراکز مهم گردشگری شیراز محسوب می‌شوند.

جشن هنر ایران نیز از رسومات شهر شیراز است که در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۵۷ در شیراز برگزار می‌شد. در آن زمان این جشنواره بزرگترین رویداد فرهنگی هنری در سطح جهان بود و جایی برای جمع شدن هنرمندان بزرگ سراسر دنیا به شمار می‌آمد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به شیراز 

عکس معرفی کلی شهر شیراز

جاهای دیدنی شیراز

شیراز بهشت گردشگران با تمام سلیقه‌ها است؛ جاذبه های گردشگری شیراز بسیار متنوع و فراوان است که حتی ممکن است با یک بار سفر به شیراز، تعداد زیادی از جاذبه‌های آن را ببینید. جاهای دیدنی شیراز شامل جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی زیادی در این شهر زیبا واقع شده‌اند و گردشگران زیادی را ترغیب به دیدن این شهر دیدنی می‌کنند. در مقاله گردشگری روم تور تعدادی از جاذبه‌های گردشگری و زیبای شهر شیراز را به شما معرفی می‌کنیم تا شما هم با شیراز بیشتر آشنا شوید.

عکس جاهای دیدنی شیراز

۱. مسجد نصیر الملک؛ خیره کننده ترین مسجد از دید گردشگران خارجی

تصور کنید وارد مکانی می‌شوید پر از شیشه‌ها و کاشی کاری‌های رنگی، مسجد نصیر الملک واقع در شیراز یکی از منحصر به فردترین مساجد ایران است و هرساله تعداد زیادی گردشگر از داخل و خارج ایران از این مکان شگفت انگیز دیدن می‌کنند. رنگ صورتی غالبی که در کاشی کاری این مسجد وجود دارد باعث شده است که این مکان به نام مسجد صورتی ایران معروف شود.

مسجد نصیر الملک مانند اکثر بناهای سنتی در ایران شما باید از فضای هشتی طور و دالان عبور کنید تا به حیاط برسید. قسمت شگفت انگیزی که در این مکان وجود دارد بنای شبستان است که با کاشی‌های خوش رنگ و چشم‌نواز و شیشه‌های رنگارنگ و مقرنس‌کاری ظرافت مندانه‌ای به صورتی کاملا هنرمندانه زیبا سازی شده است.

ویژگی منحصر به فرد این مسجد نبود گنبد در این مکان است. دو طاق‌نما در شمال و جنوب این مسجد وجود دارد و در طاق نمای جنوبی می‌توانید گلدسته و در طاق نمای شمالی می‌توانید شکوه هنر کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری را ببینید. این مسجد به یک پاتوق برای عکاسان تبدیل شده است. از ساعت ۷ صبح تا ۱۷ بعداز ظهر پذیرای گردشگران و بازدید کنندگان می‌باشد.

آدرس: محله گود عربان، جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر

۲. ارگ کریم خان زند؛ یکی از جذاب ترین زندان های جهان

ارگ کریم خان زند از دیگر جاهای دیدنی شیراز است که دوران کریم خان زند به یادگار مانده است. در گذشته کریم خان زند در این مکان زندگی می‌کرده و او برای ساخت این ارگ زیبا از بهترین مصالح و بهترین معماران زمان خود کمک گرفته است. او مکانی مربعی شکل که با چهار برج استوانه‌ای محاصره شده را بنا کرده است. از ارگ کریم خان در دوران پهلوی به عنوان زندان استفاده می‌شده است. همین امر باعث شده این بنا آسیب زیادی ببیند.

یکی از جذابیت‌های ارگ، محوطه بیرونی آن است و روزانه بسیاری از شیرازی‌ها جهت گذراندن اوقات فراغت خود به این مکان می آیند که فضایی بسیار مناسب برای بازی کودکان است. نمی‌توان از ارگ کریم خان نام برد ولی به بستی و فالوده و ترشی و عرقیات پشت ارگ اشاره نکرد. این خیابان که اخیرا توسط شهرداری شیراز سنگ فرش شده و از عبور خودروها از این محل جلوگیری می گردد بر جذابیت و زیبایی این خیابان افزوده است. ما در وبسایت گردشگری روم تور شما عزیزان را به بستنی و فالوده پشت ارگ دعوت می کنیم.

آدرس ارگ کریم خان زند: شمال شرقی میدان شهدا، بلوار هجرت، بلوار کریمخان زند (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۰ شب

بیشتر بخوانید: برنامه سفر سه روزه به شیراز

ارگ کریم خان زند

۳. حافظیه؛ راز و رمزهای آرامگاه حافظ

اکثر مردم وقتی نام شیراز را می‌شنوند اولین چیزی که به ذهنشان می‌آید آرامگاه حافظ است. آرامگاه حافظ یا حافظیه مقبره لسان الغیب است و گردش شما در شیراز با رفتن به حافظیه است که کامل می‌شود. این مقبره متعلق به دوران پهلوی است. حافظیه دارای دو بخش شمالی و جنوبی است مرز این دو بخش را یک تالار میانی با بیست ستون سنگی مشخص کرده و آرامگاه مقبره حافظ، در قسمت شمالی واقع شده است.

هنر کاشی کاری زیبایی که با اشعار حافظ در این بنا ترکیب شده و ستون‌های بلند و سنگی از ویژگی‌های بارز آرامگاه حافظ است. قسمت جنوبی آرامگاه حافظ ورودی این مکان زیباست هوای آن آمیخته به عطر بهار نارنج و با سبزی درختان در هم آمیخته شده است. گل‌های رنگارنگ در فضای سبز این مکان از شما استقبال می‌کنند و پس از زمان ورودتان به آرامگاه حافظ حس شاعرانه‌ای به شما دست می‌دهد.

در بین این همه زیبایی و سرسبزی مهمان حافظ شوید و خود را به یک فال حافظ مهمان کنید. حافظیه تمام روزهای سال شلوغ است و هر زمان که دوست داشته باشید یک یا چند نفر مشغول هستند تا برای شما فال حافظ بگیرند. شما می‌توانید در قسمت چای‌خانه سنتی این مکان استراحت کنید و از وقت گذراندن در این مکان باشکوه لذت ببرید. ناگفته نماند اگر به صنایع دستی علاقه مندید در انتهای حافظیه و بالاتر از مقبره، هنرمندان شیرازی آثار صنایع دستی خود را برای فروش به نمایش گذاشته‌اند.

آدرس: منطقه شمالی شهر شیراز، بلوار آزادی، مابین چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات (مشاهده روی نقشه)

 ساعت بازدید:۸:۳۰ صبح تا ۱۰‌:۳۰ شب

آرامگاه حافظیه

۴. آرامگاه شاهچراغ؛ آرامگاهی در مرکز شیراز

شاهچراغ یک مکان مذهبی و ارزشمند در شهر شیراز است (مقبره دو تن از برادران امام رضا (ع) ) و معماری این بنا به دوران قاجاریه برمیگردد. اگر می‌خواهید هنر معماری ایران و ایرانی را ببینید حتما به این مکان سر بزنید. آینه‌کاری و گچ‌بری‌ و کاشی‌کاری‌های شاهچراغ بسیار شگفت انگیز و خیره کننده هستند.

کاشی‌های فیروزه‌ای که در این بنا کار شده‌اند چشم نوازی خاصی دارد و نورپردازی خاص شاهچراغ یک حس آرامش خاصی را در شما به وجود می‌آورد. یک حوض بزرگ که وسط آن یک فواره قرار داده شده در مرکز محوطه این مکان زیبا قرار دارد و می‌تواند آرامش زیادی به روان ما ببخشد.

شاهچراغ دارای دو در اصلی و دو در فرعیست و همه ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگرانی است که برای زیارت به این مکان می‌آیند. یکی از کارهای جالب که جزء آداب و رسوم مردم شیراز است، روشن کردن شمع هنگام تحویل سال است به این معنی که همیشه زیر نور چراغ باشند و یک واعظ از بالای منبر برای مردم دعا می خواند. این مکان بسیار بی‌نظیر و شگفت انگیز است و ما در مجموعه روم تور به شما توصیه می‌کنیم در هنگام سفر به شیراز حتما به شاهچراغ سر بزنید.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی (مشاهده روی نقشه

ساعات بازدید:۲۴ ساعت شبانه‌ روز

آرامگاه شاهچراغ

۵. باغ ارم؛ از دیگر جاهای دیدنی شیراز

باغ ارم یکی از جاهای دیدنی شیراز است. این مکان از نمونه‌های کم نظیر باغ‌های ایران به شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. درختان سر به فلک کشیده و سرسبز و معماری منحصر به فرد این مکان از ویژگی‌های مثبت باغ ارم شیراز است. زمانی که وارد این باغ زیبا می‌شوید محو زیبایی و فضای دل‌چسب آن خواهید شد و گذرگاه‌های این باغ فضایی رویایی و بهشتی را برای شما تداعی می‌کند.

با قدم زدن در این مکان زیبا حس تازگی پیدا می‌کنید و با استشمام عطر گل‌های بهاری حس سرمستی را تجربه خواهید کرد. اگر می‌خواهید یک شاهکار معماری ایرانی را ببینید به عمارت اصلی باغ ارم بروید. زمانی که پا به آنجا گذاشتید نمی‌توانید از ظرافت هنر کاشی کاری و نمای آن چشم بردارید. این بنا در سه طبقه بنا شده و از تاریخ معماری زندیه و صفویه الگو برداری کرده است.

یکی از جذابیت‌های گردش در باغ ارم، پوشیدن لباس‌های سنتی و گرفتن عکس یادگاری است. شیراز یکی از شهرهای چهار فصل ایران محسوب می شود بخصوص اردیبهشت شیراز خیلی معروف است. ماه اردیبهشت یکی از دیدنی‌ترین و چشم نوازترین فصل برای بازدید از باغ ارم است که همه‌ روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸:۳۰ شب پذیرای شماست.

آدرس: میدان ارم بلوار ارم (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۸:۳۰ شب

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به شیراز از زبان یک شیرازی 

باغ ارم

۶. آرامگاه سعدی؛ معروف به سعدیه

آرامگاه سعدیه یکی دیگر از شاعران فارسی زبان ایران و از دیگر جاهای دیدنی شیراز است. هنگامی که شهر شیراز را برای گردش و بازدید انتخاب کنید حتما به آرامگاه سعدی سر بزنید. این المان تماشایی طرحی از معماری به نام محسن فروغی است. در ساخت این بنای زیبا از معماری خاص ایرانی استفاده شده است.

ساختمان آرامگاه سعدی از دو ایوان تشکیل شده و یک ردیف پله رو به روی آن بنا قرار گرفته است. رنگ فیروزه‌ای گنبد، زیبایی بنا را دوچندان کرده و توجه سایرین را به خود جلب می‌کند. آرامگاه سعدی در وسط باغ سرسبزی قرار دارد که توصیه می‌کنیم حتما به این مکان رؤیایی سر بزنید و لحظات نابی را برای خود بسازید.

آدرس: چهارراه دلگشا، بلوار بوستان (مشاهده روی نقشه

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۰ شب

آرامگاه سعدی

۷. دروازه قرآن؛ ورودی شمالی شیراز

دروازه قرآن شیراز یکی از معروف‌‌ترین جاهای دیدنی شیراز که مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی خارجی است. این بنای قدیمی‌در سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

دروازه قرآن شیراز در ورودی شهر شیراز از سمت شهر مرودشت و در شمال شرقی شیراز قرار دارد و با توجه به اینکه در اطراف این بنا چندین مکان تفریحی مهم شیراز از جمله لونا پارک و رستوران‌های مختلفی قرار دارد بعنوان محلی برای دور همی‌شیرازی‌ها تبدیل شده است.

دروازه قرآن یکی از المان‌ها و بناهای ارزشمند اسلامی‌است که در ورودی بسیاری از شهرها بنا شده و معمولا طاقی شکل است که جایگاه ویژه‌ای در بالای آن برای قرار دادن قرآن در نظر گرفته می‌شده تا مسافرهای در هنگام خروج از شهر از زیر قرآن عبور کنند.

آدرس دروازه قرآن: آزادراه شیراز، مرودشت، بلوار امام رضا، ورودی شهر شیراز (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۲۴ ساعت از شبانه‌ روز

بیشتر بخوانید: بهترین مسیر سفر به شیراز

دروازه قرآن شیراز

۸. آرامگاه خواجوی کرمانی؛ در شمال شهر شیراز 

آرامگاه شعرا از جمله جاهای دیدنی شیراز است که سالانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر جهان است. در دوره‌ای از تاریخ بسیاری از عرفا و شعرا، شیراز را بعنوان محل زندگی انتخاب می‌کردند از اینرو آرامگاه شعرای بسیاری در شیراز قرار دارد.

آرامگاه خواجوی کرمانی از جمله شعرای نامدار ایران است که در شیراز و روبه روی دروازه قرآن قرار دارد. مقبره این شاعر بزرگ بعنوان یکی از مکان های تفریحی شیراز است که چشمه مشهور رکن آباد نیز از کنار آن عبور می‌کند.

خواجوی کرمانی در دوران حیات خود به کشورهای مختلفی سفر کرد و در نهایت شیراز را بعنوان محل زندگی برگزدید. آرامگاه خواجوی کرمانی در کنار آرامگاه دیگر عرفای شیراز مانند حافظ و سعدی مکانی برای بازدید علاقه مندان تبدیل شده است.

آدرس آرامگاه خواجوی کرمانی: آزادراه شیراز، مرودشت، بلوار امام رضا، ورودی شهر شیراز (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۲۴ ساعت از شبانه‌ روز

بیشتر بخوانید: هزینه سفر به شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی

۹. خانه قوام یا باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است که در بین اهالی شیراز به باغ قوام معروف شده و روزانه افراد بسیاری از اهالی شیراز و گردشگران برای بازدید به این باغ زیبا و سرسبز می‌روند.

باغ نارنجستان قوام از جمله جاهای دیدنی شیراز است که در بلوار لطفعلی خان زند قرار دارد و بازدید کنندگان می‌توانند در یک روز از باغ نارنجستان و دیگر جاهای دیدنی شیراز که در اطراف این باغ قرار دارد بازدید کنند.

برای رفتن به این مکان زیبا می‌توان در طول خیابان لطفعلی خان زند به سمت شرق رفته و بعد از مسجد نصیرالملک این باغ را مشاهده کرد. با توجه به شلوغی این خیابان در طول روز پیشنهاد می‌شود از وسایل حمل و نقل عمومی‌استفاده کنید.

آدرس باغ نارنجستان قوام: بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی‌خان زند (مشاهده روی نقشه)

ساعات بازدید: ۸ صبح تا ۹ شب

باغ نارنجستان قوام

۱۰. باغ دلگشا شیراز؛ یادگاری از دوران ساسانی تا قاجار

باغ دلگشا شیراز در بین باغ‌های این شهر یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است. بر اساس اسناد گفته می‌شود قدمت باغ دلگشا به دوران ساسانیان می‌رسد. باغ دلگشا در نزدیکی آرامگاه حافظ قرار دارد که دارای معماری و طراحی منحصربفردی است. از وسط باغ یک جوی آب عبور می‌کند و دور تا دور باغ از درختان بلند محصور شده اسا که باعث می‌شود در گرمای تابستان هوایی مطبوع داشته باشد.

برای رفتن به باغ دلگشا می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی‌ یا خودرو شخصی استفاده کنید. این باغ در جنوب تنگ آب خان و در دامنه کوهستان قرار دارد.

آدرس باغ دلگشا: محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت‌تنان، خیابان نارنجستان (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ عصر

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های شیراز

باغ دلگشا

۱۱. باغ جهان نما؛ یادگار زمان حکومت آل مظفر و آل اینجو

باغ‌ها از جمله جاهای دیدنی شیراز هستند که می‌توان روزها برای بازدید از آنها وقت گذاشت. باغ‌هایی با تاریخ و قدمت طولانی که چشم خیلی از گردشگران را به خود خیره می‌کند. باغ جهان نما یکی از این باغ‌هایی است می‌توان یک روز کامل را برای بازدید از آن وقت گذاشت.

باغ جهان نما در نزدیکی آرامگاه حافظ و در مجاورت مرکز اسناد ملی و در انتهای خیابان حافظ قرار دارد. باغ جهان نما بدلیل عبور یک جوی آب از میان آن همیشه سرسبز است و درختان سربه فلک کشیده آن گواه قدمت بالای این باغ است. عمارت وسط باغ جهان نما از یک طراحی و معماری خاصی برخوردار است که زیبایی باغ را دو چندان کرده و به همین دلیل است که این باغ به زینت الدنیا معروف شده است.

آدرس باغ جهان نما: چهارراه حافظیه، خیابان حافظ، بعد از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس (مشاهده روی نقشه)

ساعات بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ شب

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های شیراز

۱۲. باغ عفیف آباد یا گلشن

باغ عفیف آباد شیراز یکی از محنصربفردترین باغ‌های تاریخی و از مهمترین نقاط گردشگری شیراز است و هم اکنون در اختیار ارتش قرار دارد. باغ عفیف آباد در چند سال اخیر به یکی از بزرگترین موزه‌های نظامی ‌شیراز نیز شناخته می‌شود.

باغ عفیف آباد با وسعت ۱۲۷ هزار مترمربع یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است و قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. این باغ در محله عفیف آباد و در یکی از جاهای دیدنی شیراز قرار دارد و بسیاری از مراکز تجاری مانند مجتمع تجاری ستاره، مجتمع تجاری حافظ و... در این منطقه قرار دارد.

تعداد زیادی از رستوران‌ها و فست فودهای معروف شیراز در این منطقه قرار دارند و شما می‌توانید بعد از بازدید از باغ عفیف آباد جهت صرف شام به یکی از این رستوران‌ها یا فست فودها بروید.

آدرس: خیابان عفیف آباد، بلوار ستارخان، بلوار مصلی نژاد، خیابان قوام الدین شیرازی (مشاهده روی نقشه)

ساعات بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر

باغ عفیف آباد

۱۳. عمارت شاپوری؛ سبک معماری مربوط به دوران پهلوی

عمارت شاپوری با معماری به سبک ایرانی و اروپایی که در دوره پهلوی بصورت بی نظیری بنا شده است. این عمارت که به یکی از جاهای دیدنی شیراز در چند سال اخیر بدل شده است در مرکز شیراز و بافت تاریخی قرار دارد.

عمارت شاپوری شیراز متعلق به یک تاجر شیراز به نام عبدالصاحب شاپوری بوده که در سال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی بازسازی و بعنوان آثار ملی ایران ثبت شده است. این عمارت در بلوار زند شیراز واقع شده و از ایستگاه مترو زند تا این عمارت حدودا ربع ساعت بصورت پیاده فاصله است.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، خیابان انوری (مشاهده روی نقشه)

ساعات بازدید: از 8 صبح تا 12 شب

عمارت شاپوری

۱۴. حمام وکیل شیراز؛ از مشهورترین حمام های قدیمی شیراز

حمام وکیل شیراز یکی از مشهورترین اماکن تاریخی و جاهای دیدنی شیراز است که اکثر گردشگران خارجی نیز از این مجموعه بازدید می‌کنند. حمام وکیل متعلق به دوران صفویه است. حمام وکیل در کنار بازار وکیل و ارگ کریم خان زند قرار دارد و در حال حاضر این مجموعه بعنوان موزه مردم شناسی نیز شناخته می‌شود.

این حمام دارای بخش‌های مختلفی است برخی از کاربردهای آن برای روزهای عروسی بوده که در حال حاضر با استفاده از مجسمه‌های زنان و مردان و وسایل‌های قدیمی‌که مورد استفاده قرار می‌گرفتند تمام این صحنه‌ها بازسازی شده‌اند.

آدرس: خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی خان زند، جنب مسجد وکیل (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۹ شب

حمام وکیل

۱۵. مسجد وکیل شیراز؛ یادگار کریم خان زند

جاهای دیدنی و گردشگری شیراز از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و روزها زمان نیاز است تا بتوان همه جاهای دیدنی و گردشگری شیراز را بازدید کرد. مسجد وکیل شیراز که در کنار دیگر بناهای وکیل در شیراز قرار دارد از معماری و طراحی خاصی بهره مند است. مسجد وکیل در قسمت غربی بازار وکیل قرار دارد و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است که هر دو معماری خیره کننده‌ای دارند.

مسجد وکیل در خیابان طالقانی قرار دارد و دسترسی آن با حمل و نقل عمومی‌خیلی خوب است و از هر جای شیراز می‌توانید با مترو یا خط واحد یا خودرو شخصی، خود را به این محل برسانید. نزدیکترین ایستگاه مترو به مجموعه زندیه ایستگاه زند است که تا ارگ کریم خان و بازار وکیل حدودا ۱۵ دقیقه پیاده روی فاصله است.

آدرس مسجد وکیل: خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی خان زند (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۹:۳۰ شب

مسجد وکیل

۱۶. بازار وکیل یا وکیل الرعایا

بازار وکیل شیراز یکی از بازارهای قدیمی ‌و سرپوشیده ایران است که قدمت آن به دوران زندیه برمی‌گردد. بازار وکیل در حال حاضر یکی از فعال‌‌ترین بازارهای تجاری شیراز است که روزانه بسیاری از اهالی شیراز نیز خریدهای خود را در این بازار انجام می‌دهند.

تنوع کالا و قیمت‌های مناسب در بازار وکیل باعث شده است تا این بازار به یکی از شلوغ‌‌ترین بازارهای شیراز تبدیل شود و در کنار آن گردشگران زیادی نیز روزانه جهت بازدید از آن به این محل می‌روند.

آدرس بازار وکیل: خیابان لطفعلی خان زند، جنوب شرقی میدان شهرداری (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۹ شب

بیشتر بخوانید: غذاهای سنتی شیراز

بازار وکیل شیراز

۱۷. عمارت کلاه فرنگی؛ معروف به باغ حکومتی

عمارت کلاه فرنگی شیراز یکی از مجلل‌‌ترین عمارت‌های تاریخی شیراز است که در زمان زندیه بنا شد. کریم خان زند از این عمارت جهت استقبال از مهمانان خارجی و برگزاری مجالس استفاده می‌کرده است. یکی از ویژگی‌های متمایز این عمارت معماری خاص آن بوده که الهام گرفته شده از هشت باغ اصفهان است.

نمای بیرونی عمارت فرنگی بصورت هشت ضلعی است و با استفاده از کاشی‌های بسیار جذاب تزیین شده است. گل و مرغ بخش اصلی از طرح کاشی‌های نمای بیرون عمارت است.

عمارت کلاه فرنگی بعد از مرگ کریم خان بعنوان آرامگاه این پادشاه در نظر گرفته شد و در این مکان دفن گردید. در حال حاضر این محل با عنوان موزه پارس شناخته می‌شود و روزانه افراد بسیاری جهت بازدید از این موزه می‌روند.

عمارت کلاه فرنگی در خیابان زند بین بازار وکیل و ارگ کریم خان قرار دارد و می‌توانید از مترو یا خط واحد استفاده نمایید. نزدیکترین ایستگاه مترو به عمارت کلاه فرنگی و موزه پارس ایستگاه زند است.

آدرس عمارت کلاه فرنگی: محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ عصر

عمارت کلاه فرنگی

۱۸. خانه زینت الملوک شیراز؛ تکه ای زیبا و دوست‌ داشتنی از باغ قوام

خانه زینت الملوک یکی از دیگر جاهای دیدنی شیراز است که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد. این عمارت در سال ۱۲۹۰ شروع به ساخت شد و ۱۲ سال بعد به اتمام رسید. خانه زینت الملوک نزدیک خانه قوام السلطنه و با یک کوچه فاصله قرار دارد و بوسیله یک راه زیرزمینی این دو خانه به هم متصل شده‌اند. در واقع خانه زینت الملوک‌اندرونی خانه قوام السلطنه بوده که مورد استفاده محارم بوده است.

در هر گوشه از شهر شیراز قرار دارید خودتان رابه خیابان لطفعلی خان زند برسانید و به سمت جنوب حرکت کنید تا به محله گود عربان برسید که خانه زینت الملوک و نارنجستان قوام در آن قرار دارد.

آدرس خانه زینت الملوک: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۰۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰

خانه زینت الملوک

۱۹. مسجد جامع عتیق؛ کهن ترین مسجد شیراز 

مسجد عتیق یا مسجد آدینه یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در شرق حرم شاهچراغ قرار دارد که یکی از ورودی‌های این مسجد از داخل صحن حرم شاهچراغ است. بعد از زیارت حرم شاهچراغ می‌توانید از صحن اصلی حرم وارد مسجد عتیق شوید از این مسجد با معماری زیبا دیدن فرمایید.

قدمت این مسجد به دوران صفاری نسبت می‌دهند که در طول تاریخ بارها مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است. ابن‌بطوطه در قرن هشتم هجری در سفرنامه خود مسجد عتیق را یکی از وسیع‌‌ترین و زیباترین مساجد جهان معرفی می‌کند.

آدرس مسجد جامع عتیق: شیراز، خیابان ۹ دی (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

مسجد جامع عتیق شیراز

۲۰. موزه موسیقی شیراز؛ برای افراد اهل هنر و موسیقی

موزه موسیقی شیراز در یکی از خانه قدیمی ‌و تاریخی شیراز بنام خانه منطقی نژاد قرار دارد. این بنا تاریخی متعلق به دوران قاجاریه و یکی از جاهای دیدنی شیراز است. خانه منطقی نژاد مانند دیگر خانه‌های تاریخی دارای بخش‌های مختلفی مانند بخش شاه نشین است.

خانه منطقی نژاد در سال ۱۳۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. برخی از بخش‌های موزه موسیقی شامل موسیقی ملل، سازهای ایرانی، استودیوی موسیقی، محل آموزش و تدریس، اتاق آرشیو و معرفی موسیقی‌دانان ایرانی و مخزن صوتی می‌شود.

آدرس موزه موسیقی شیراز: خیابان احمدی، نزدیک به شاه چراغ (مشاهده روی نقشه)

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

موزه موسیقی شیراز

۲۱. تخت جمشید؛ میراثی جهانی با شگفتی های بی نظیر

تخت جمشید یکی از مشهورترین آثار تاریخی دنیا و سالانه هزاران گردشگر از سراسر جهان صرفا جهت بازدید از این آثار بجا مانده از دوران هخامنشی به ایران و شیراز سفر می‌کنند. تخت جمشید با یک معماری متفاوت و منحصربفرد توانایی بالای مهندسان ایرانی را به تصویر می‌کشد.

تخت جمشید در شهر مرودشت و از شیراز حدودا یک ساعت فاصله دارد. این بنای عظیم در دامنه کوهی بنام رحمت در قبلا با نام‌های میترا و مهر شناخته می‌شدند قرار دارد. ستون‌های تخت جمشید به حدی بلند هستند که از دور قابل مشاهده‌اند. این کاخ بزرگ دارای بخش‌های مختلفی از حمله کاخ تشریفات، کاخ‌های کوچک اختصاصی و خزانه شاهی است.

آدرس: تخت جمشید بر روی سکویی که ۸ تا ۱۸ متر بلندتر از جلگه مرودشت است، بنا شده است. (مشاهده روی نقشه)

ساعات بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر

تخت جمشید

۲۲. پاسارگاد آرامگاه کوروش کبیر؛ آثار تاریخی بجا مانده از کوروش

پاسارگاد یکی از مراکز مهم گردشگری و جاهای دیدنی شیراز است. بنای پاسارگاد یکی از چندین بنای بجا مانده از دوران هخامنشی است که طبق کتب تاریخی به دستور کوروش کبیر بنا شده و قبر این پادشاه بزرگ هخامنشی نیز در پاسارگاد قرار دارد. فضای باشکوه و مرموز پاسارگاد باعث شده است تا گردشگران بسیاری به این منطقه سفر کنند.

شهر پاسارگاد در منطقه‌ای بین شیراز و اصفهان قرار دارد و می‌توان بعد از بازدید از تخت جمشید به این مکان سفر کرد و از نزدیک با این بنای باشکوه آشنا شد. مجموعه پاسارگاد شامل سازه‌هایی مانند مسجد، آبنمای باغ شاهی، باغ پادشاهی و... است. آرامگاه کوروش اصلی‌‌ترین بنای پاسارگاد است که اکثر گردشگران صرفا جهت بازدید از این بنا به پاسارگاد سفر می‌کنند.

آدرس: بین اصفهان و شیراز و در فاصله ۲۱ کیلومتری از سعادت شهر (مشاهده روی نقشه)

ساعات بازدید: ۸ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر

آرامگاه کوروش کبیر

۲۳. باغ جهان نما شیراز؛ زینت الدنیای شیراز

باغ جهان نما یک نمونه از باغ ایرانی است که در زمان صفویه ساخته شده است. جویی که از آن آب عبور می‌کند، درختکاری‌ها و عمارتی که وسط باغ قرار دارد آن را به یک مکان عالی و فوق‌العاده تبدیل کرده است. این باغ پلانی هشت ضلعی دارد و در وسط آن یک حوضچه کوچک بنا شده است که زیبایی آن را دو چندان می‌کند. باغ جهان نما در طول هفته و در تمامی روزها از ساعت 8:30 تا 20:30 پذیرای شما عزیزان است. اگر به این باغ زیبا سفر کردید حتما از مکان‌هایی مثل پیاده راه رادفر ، پارک سایه (پارک نماز) ، پیاده راه سلامت شیراز نیز دیدن کنید.

آدرس باغ جهان نما: واقع در شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه (مشاهده روی نقشه)

زمان بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ شب

باغ جهان نما

راه های دسترسی به شیراز

شما به راحتی می‌توانید از هر شهری که هستید با تور راهی شیراز شوید و از جاهای دیدنی شیراز دیدن کنید. یک گزینه دیگر که برای سفر دارید قطار و اتوبوس است. انتخاب مسیر ریلی و زمینی برای سفر، انتخاب مقرون به صرفه‌ای است. اگر مسیر زمینی را برای سفر دوست ندارید می‌توانید با هواپیما سفری هوایی داشته باشید. مجموعه روم تور در کنار شماست تا بدون نگرانی و استرس به این شهر زیبا سفر کنید و از سفرتان لذت ببرید. برای خرید تور مسافرتی و استفاده از دیگر خدمات ویژه ما حتما به سایت ما سری بزنید.

حمل و نقل عمومی

مثل تمام شهرهای ایران در شیراز هم برای حمل و نقل عمومی تاکسی و اتوبوس وجود دارد. شهر شیراز مترو نیز دارد که باعث تسریع در رفت و آمد شما می‌شود. با سفر به شیراز نگران رفت و آمدهای درون شهریتان نباشید.

مترو شیراز

هتل و اقامتگاه

این نکته حائز اهمیت است که شهر شیراز یکی از شهرهای توریستی کشور است. همین امر باعث شده تا اقامتگاه و هتل‌های زیادی در این شهر واقع شده باشند. هتل‌های لوکس و مهمانخانه‌های سنتی و هتل آپارتمان‌های ارزان از انواع اقامتگاه‌هایی است که در شیراز وجود دارد. شما این امکان را دارید که اقامتگاه های شیراز را از طریق وبسایت روم تور بشناسید و با توجه به بودجه و معیارهای مد نظرتان اقدام به اجاره اقامتگاه در شیراز کنید.

هتل ها و اقامتگاه های شیراز

بازار و مراکز و خرید

گشت و گذار در بازارها و مراکز خرید یکی از لذت‌های سفر برای هر فردی است، در ضمن اگر این بازارها قدمت تاریخی داشته باشند. قدم زدن و راه رفتن در این بازارها حس خوبی به شما القا می‌کند و لحظات خوبی را برای شما به وجود می‌آورد. در شیراز هم بازارهایی با بافت قدیمی وجود دارد هم مراکز خرید بسیار شیک و لوکس که نیاز شما را برای هر مدل خریدی برطرف می‌کند.

عکس بازار و مراکز و خرید

سفر به شیراز با روم تور

با سفر به شیراز تجربه‌های دل‌نشین و لذت بخشی برای شما رقم می‌خورد، می‌توانید در رستوران‌های سنتی و غیر سنتی لذت چشیدن طعم غذاهای شیرازی مثل ‌کلم ‌پلوی شیرازی، سالاد شیرازی، هویج پلو و دمپختک و... را تجربه کنید. طعم شیرین فالوده شیرازی که زبان زد خاص و عام است حتما شما را وسوسه می‌کند.

اگر قصد سفر بازدید از جاهای دیدنی شیراز را دارید اصلا نگران نباشید وبسایت اقامتی و تفریحی گردشگری روم تور در خدمت شماست تا با خانواده و دوستانتان سفر راحتی را تجربه کنید. همکاران ما اینجا هستند تا به همه سوالاتتان پاسخ دهند و تمام امکانات برای سفری رویایی را برای شما فراهم کنند. شما می‌توانید سوالات خود را در بخش کامنت‌ها از ما بپرسید.