13 مورد از غذاهای محلی قشم که اگر امتحان نکنی باختی!

غذاهای محلی قشم بسیار متنوع و زیاد است، به خصوص غذاهای محلی دریایی این جزیره که هر فردی با یکبار خوردن عاشق آن می‌شود. سعی کنید با یکبار سفر به جزیره قشم...

13 مورد از غذاهای محلی قشم که اگر امتحان نکنی باختی!
غذاهای محلی و سنتی قشم

سرزمین افسانه‌ ای قشم دارای قصه ‌های زیادی است مثل: دره ستارگان، مادر و دختر سنگ شده و جزایر ناز. موارد ذکر شده فقط بخشی از شگفتی این جزیره زیبا هستند. مردم قشم برای غذاهایشان هم داستان ‌های خاصی دارند. شاید وجود همین داستان ‌هاست که باعث شده تا غذاهای سنتی قشم خوشمزه‌تر و جذاب‌تر به نظر برسند.

به خاطر ارتباطی که در گذشته این جزیره با هند داشته سلیقه غذایی در این جزیره تا حدی به هندی‌ ها یعنی تند و پر ادویه شبیه شده است. در این مقاله به معرفی غذاهای محلی قشم پرداختیم اگر دوست دارید با این خوشمزه‌ها بیشتر آشنا شوید تا انتهای مقاله روم تور همراه ما باشید.

بهترین غذاهای محلی قشم

غذاهای سنتی قشم بسیار متنوع و زیاد است، به خصوص غذاهای محلی دریایی این جزیره که هر فردی با یکبار خوردن عاشق آن می‌شود. اگر با تور مسافرتی یا ماشین شخصی به این جزیره سفر کردید سعی کنید حتما این غذاها را امتحان کنید. در ادامه به معرفی بهترین و مجبوب ترین غذاهای قشم می‌پردازیم.

۱. ماهی کبابی

ماهی کبابی یعنی فرهنگ مردم جنوب؛ به نظر شما امکان دارد که به جزیره قشم سفر کرد و ماهی نخورد؟ اهالی جزیره زیبای قشم، ماهی سرخو یا سنگسر را از دریا می‌ گیرند و شکم آن را با سبزی معطر و فلفل پرکرده و روی آتش کباب می‌ کنند.

اگر به جزیره قشم رفتید و خواستید در رستوران این غذای لذیذ را سفارش دهید، احتمالا ماهی را روی گاز برشته‌ کرده و برای شما سرو می‌کنند؛ اما این کار چیزی از طعم لذیذ این غذا کم نمی‌‌کند.

بعضی وقت ‌ها ظاهر غذا های قشم تفاوت چندانی با غذاهای خودمان ندارد، مانند سبزی پلو با ماهی که ما در هنگام سال تحویل آن را بر سر سفره ‌هایمان می‌ گذاریم. این غذا در جزیره با ماهی هوور پخته می ‌شود که طعمی رویایی را به این غذا می ‌دهد. 

عکس ماهی کبابی

۲. مهیاوه؛ بهترین غذای قشم برای پیشگیری از بیماری‌ های پوستی

مهیاوه، از قدیمی و تاریخی ترین غذاهای جنوبی های ایران و مردم کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص از غذاهای محلی قشم است. مهیاوه را با ماهی‌ های کوچکی مانند ماهی ساردین درست می‌ کنند. معمولا اکثر اوقات این غذا در کنار وعده اصلی سرو می‌ شود. نام این غذا، ماهی آبه یا مهیاوه است.

جالب است بدانید که مردم جهرم و لارستان و گراش در استان فارس نیز به این غذا علاقه زیادی دارند. مهیاوه در اصل یک مایع است که از مخلوط ماهی کوبیده شده ساردین، جو برشته و خردل تهیه شده و در بین مردم جنوب معروف است. مهیاوه غذایی بوده که ابن ‌سینا در گذشته به مردم توصیه کرده تا از آن برای پیشگیری بیماری‌ های پوستی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قشم

این مایع سیاه رنگ، بو و طعم خاصی دارد که همراه با نان و شیرینی های محلی مصرف می شود. به این شکل که بعد از پخت نان و یا شیرینی، مهیاوه را با روشی خاص به روی آن می ریزند که در بسیاری از نقاط مهیاوه را همراه با روغن محلی استفاده می کنند که طعم بسیار عالی و منحصر به فردی به نان و شیرینی می دهد.

عکس سس مهیاوه

۳. کلمبا؛ از متفاوت ترین غذاهای محلی قشم

کلمبا چیست ؟ کلمبا از گندم پرک تهیه می‌ شود. برای تهیه آن ابتدا گندم را با آب مخلوط کرده و روی گاز می‌ گذارند تا هنگامی که آب کم شود و گندم بپزد. بعد ماهی ‌های پخته شده و در آخر هم روغن حیوانی به آن اضافه می ‌شود. چون طریقه پخت این غذا به حلیم شبیه است به آن حلیم ماهی هم گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین صنایع دستی و سوغات قشم

عکس غذای کلمبا

۴. عنکاس

عنکاس با خرما پخت می شود. نخل، درختی است که در شهرهای جنوبی ایران فراوان است، به همین دلیل بعضی از غذاهای محلی قشم با خرما تهیه می‌شود. به ‌عنوان مثال ماهی عنکاس را خرد کرده و با آب و خرما می‌ پزند.

اگر به رستوران رفتید و این غذای لذیذ را سفارش دادید در کنار آن سیب‌ زمینی سرخ کرده و سس گوجه نیز برای شما دورچین می کنند. گاهی اوقات ماهی عنکاس را به‌ صورت ورقه ورقه خشک می‌ کنند و به صورت خشک شده کباب کرده و با خرما نوش‌جان می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم مردم قشم

انواع متفاوتی از طبخ ماهی وجود دارد. به ‌عنوان مثال فردی که در نزدیکی قلعه پرتغالی ‌ها خانه ‌اش را به رستوران تبدیل کرده، معروف به خاله و یکی از بهترین رستوران‌ها در قشم است، میگو و عنکاس را با هم ترکیب کرده و به مشتری ‌ها می‌ فروشد.

عکس غذای عنکاس

۵. موفلک

موفلک؛ قشمی ‌ها برای پخت این نوع غذا ابتدا گندم یا جوی پرک را تفت می ‌دهند. به اینصورت که به رنگ قهوه‌ ای درآید و بعد گندم ‌ها را در آب خیس می‌ کنند. سپس ماهی‌ های جوشانده شده در آب نمک و زرد چوبه را تکه‌ تکه کرده، استخوان ‌هایشان را درمی آورند. بعد ماهی ها را در روغن با پیاز سرخ کرده و گندم ‌ها و ماهی ‌ها را به آبی که قبلا ماهی ها را در آن جوشانده بودند، اضافه می‌ کنند.

سپس صبر می کنند تا آب موجود بخار شود و غذا دم بکشد. این غذا یکی از متفاوت‌ ترین و لذیذترین غذاهای محلی قشم است. پیشنهاد می‌کنم هنگام سفر به این جزیره زیبا حتما این غذا را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کافه های قشم

عکس غذای موفلک

۶. زیبون

زیبون یکی از غذاهای اصیل در جزیره قشم است و با اکثر ذائقه ‌ها سازگاری دارد. در زیبون ماهی را به ‌صورت ته‌ چین درست می‌ کنند. این کار باعث می‌ شود طعم ماهی در همه جای غذا پخش نشود. اصل این غذا به صورت ته ‌دیگ است، به این شکل که ابتدا نان محلی را ته قابلمه می‌ گذارند و بعد از آن برنج را با سیب زمینی و پیاز سرخ شده و سبزی و ادویه‌ های معطر مخلوط کرده و درون قابلمه می‌ ریزند تا دم بکشد.

برای رزرو اقامتگاه در قشم در اینجا کلیک کنید.

این نوع غذا دستور پخت دیگری هم دارد، به این صورت که ابتدا ماهی‌ها را ته قابلمه گذاشته و بعد برنج را روی آن‌ها می‌ ریزند. زیبون یکی از غذاهای معروف در جزیره قشم است. اهالی این جزیره از این غذای لذیذ در جشن‌ های عروسی و مراسمات مهم خود استفاده می‌ کنند.

عکس غذای زیبون

بیشتر بخوانید: بهترین سواحل قشم

۷. کاتوغ

کاتوغ یک خورشت خوش طعم و لذیذ جنوبی است. این خورشت از ماهی شور درست می‌ شود. برای پخت این غذا اول ماهی را تکه تکه می کنند و بعد ماهی را با ادویه مخصوص آب پز می‌ کنند. برای لذیذتر شدن این غذا از تمر هندی استفاده می‌ شود. زمانی که به قشم سفر کردید در رستوران این غذای خوشمزه را امتحان کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

عکس خورشت کاتوغ

۸. برنج دیشو

برنج دیشو یک غذای شیرین و خوش طعم قشمی است. این غذا با شهد خرما پخته می ‌شود. طرز تهیه این غذا به این صورت است که اول برنج را در شیره خرما جوشانده و دم می‌ کنند و بعد با یک ماهی برشته‌ شده نوش جان می‌ کنند. شاید غذای شیرین با ذائقه اکثر افراد جور نباشد، اما برنج دیشو مزه‌ای خاص و متفاوت دارد. خرما قسمتی از غذای اصلی در جنوب است که در اکثر غذاهای محلی قشم از آن استفاده می‌ شود.

۸. هواری میگو یا ماهی؛ از اصیل ترین غذاهای سنتی قشم

هواری یک نوع غذای سنتی و اصیل جزیره قشم است. برای درست کردن این غذای محلی قشم باید اول پیاز را کمی تفت دهید، بعد سیر و سبزی‌ های گشنیز، شوید، شنبلیله را با آن سرخ کنید و سپس میگو یا ماهی را اضافه کنید.

زمانی که ماهی یا میگو سرخ شد فلفل، ادویه و زردچوبه بزنید و در آخر برنج خیس شده را به مواد اضافه کنید و بگذارید دم بکشد. غذای شما آماده است. امتحان کردن این غذای بی نظیر لحظات لذت بخشی را برای شما به ارمغان می‌ آورد.

عکس غذای هواری

۹. پودینی کوسه؛ خوشمزه ترین غذاهای قشم

یکی از منحصر‌به‌فرد‌ترین غذای سنتی قشم پودینی کوسه قشم است که از گوشت کوسه یا سفره‌ماهی تهیه می‌شود. درست کردن پودینی کوسه به این صورت است که ابتدا تکه‌های گوشت کوسه را با پوست به همراه مقداری زرد‌چوبه، نمک، فلفل سیاه و سایر ادویه‌های لازم می‌پزند و در مرحله بعد به می‌کنند.

سپس گوشت کوسه را به همراه پیاز، شوید، گشنیز و روغن تفت می‌دهند و به آن رب گوجه‌فرنگی و لیموعمانی اضافه می‌کنند. اگر پودینی با استفاده از گوشت سفره‌ماهی پخته شود به آن پودینی سفره‌ماهی می‌گویند.خوب است بدانید در زمان خوردن این غذا نیازی نیست نگران استخوان‌های ریز باشید؛ زیرا استخوان‌های کوسه موقع پخت از آن جدا می‌شوند. پودینی کوسه جزو خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم به شمار می‌رود.

عکی پودینی کوسه

۱۰. نان توموشی؛ غذای معروف قشم

اگرچه نان توموشی از محبوبیت قبل برخوردار نیست و دیگر توسط زنان خانه‌دار پخته نمی‌شود؛ اما می‌توان این نان خوشمزه و متفاوت را از نانوایی‌ها و رستوران‌های قشم تهیه کرد. نان توموشی یک نان نازک و مغذی است که از آرد، پنیر، نمک و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. این نان همراه با سس مهیاوه به‌عنوان یک میان‌وعده یا در وعده صبحانه در کنار چایی سرو می‌شود.

علاوه بر این نان توموشی یکی از خوراکی ‌های قشم است که می‌توانید به‌عنوان سوغات قشم برای دوستان و نزدیکان خود خریداری کنید. نان‌های شَلوت، فَلَزی، تَفتُون، لیتک و بالاتوه جزو نان‌های خوشمزه قشم هستند که در کنار غذای سنتی قشم سرو می‌شوند.

عکس نان توموشی

۱۱. رنگینک؛ خوشمزه ترین غذاهای قشم

اگر به شیرینی‌ها و غذای محلی قشم علاقه‌مند هستید رنگینک را از دست ندهید. رنگینک جزو آن دسته از خوراکی‌های قشم است که از خرما تهیه می‌شود و طرف‌داران زیادی در میان گردشگران دارد. خرما، دارچین، خاک قند و روغن مواد اولیه تهیه این شیرینی خوشمزه را تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که رنگینک قشم با رنگینک شیراز از لحاظ طعم و مزه بسیار متفاوت هستند.

عکس رنگینک خرما

۱۲. قلیه ماهی و میگو؛ غذاهای معروف قشم

قلیه ماهی از آن دسته از غذاهای معروف قشم است که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد. تمر هندی، پیاز، سیر، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، سبزی معطر و فیله ماهی شیر یا هامور زبیدی جزو مواد اولیه این غذای محلی قشم به شمار می‌روند. قلیه‌ماهی را می‌توان با استفاده از میگو نیز درست کرد که به آن قلیه میگو می‌گویند. لازم به ذکر است که در هر یک از شهرهای جنوب کشور قلیه‌ماهی با دستور پخت متنوعی تهیه می‌شود.

عکس قلیه ماهی

۱۳. میگو کباب پز؛ غذا دریایی قشم

اگر به غذاهای دریایی قشم و به‌خصوص میگو علاقه‌مند هستید میگو کباب پز را از دست ندهید. طرز تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا میگوها را با پیاز، نمک، آبلیمو، گشنیز، آووکادو و روغن زیتون طعم‌دار می‌کنند و سپس به مدت ۲ الی ۳ دقیقه دو طرف آن را روی باربیکیو کباب می‌کنند.

فراموش نکنید که در زمان کبک شدن میگو‌ها باید دو طرف آن را با روغن زیتون چرب کنید تا خشک نشوند. خوردن این غذای محلی قشم را به افرادی که به میگو علاقه‌ای ندارند توصیه می‌کنیم؛ زیرا طعم خوشمزه این غذای متفاوت شما را متعجب می‌کند.

برای رزرو سوییت در قشم کلیک کنید.

عکس میگو کباب پز

کلام آخر

جذاب‌ ترین قسمت هر سفری خوردن غذاهای بومی و محلی آن مکان است. قطعا چشیدن غذاهای مخصوص هر منطقه تجربه ‌ای لذت‌ بخش از سفر را برای شما به ارمغان می آورد. شما در رستوران ‌های جزیره قشم می‌ توانید انواع این غذاها را امتحان کنید. یا حتی می‌ توانید در منطقه ‌های روستایی و قدیمی اطراف، دست‌ پخت زنان محلی قشم را نیز بچشید. اکثر غذاهای محلی قشم از ماهی و خرما تشکیل شده ‌اند. این نکته حائز اهمیت است که به دلیل طبع سرد ماهی در کنار آن از خرما استفاده می‌ کنند.

اگر تصمیم گرفتید به جزیره قشم سفر کنید حتماً با خوردن غذاهای سنتی قشم تجربه‌ ای شیرین را برای خود رقم بزنید. ما در مجموعه روم تور آماده‌ ایم تا به شما در انتخاب و رفتن به بهترین رستوران‌ های قشم و لذت بردن از خوردن این غذاهای لذیذ کمک کنیم. در صورت به وجود آمدن هرگونه سوال با ما در میان بگذارید.