33 تا از خاص ترین جاهای دیدنی قشم که نباید از دست داد!

قشم؛ سرزمین عجایب هفتگانه ایران و یکی از بزرگترین ژئوپارک های دنیاست. ما در مجموعه روم تور شما عزیزان را به بازدید از جاهای دیدنی قشم دعوت می کنیم.

33 تا از خاص ترین جاهای دیدنی قشم که نباید از دست داد!
قشم؛ سرزمین عجایب هفتگانه

اگر اهل گردشگری و ایران گردی هستید، از شمال تا جنوب، شهرهای دیدنی و اماکن گردشگری بی شماری برای سفر، اقامت و بازدید وجود دارند. اما در فصل زمستان، بزرگ ترین جزیره ایران می تواند مقصد خوبی برای اقامتی دلنشین باشد.

قشم، جزیره ای پیکانی شکل در تنگه هرمز است که توسط تنگه خوران (تنگه کلارنس) در خلیج‌فارس از سرزمین اصلی ایران جدا شده است. این جزیره بزرگ‌ترین و پرجمعیت ترین جزیره ایران واقع در استان هرمزگان و بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس است.

قشم مانند سایر شهرهای جنوبی ایران و هرمزگان، آب‌وهوای گرم و مرطوب دارد. در عین گرم بودن هوا، رطوبت نسبی به‌شدت بالاست. تغییرات دمایی قشم در فصول مختلف متفاوت است اما میانگین دما ۲۷ درجه سانتی گراد است که دمای نسبتا بالایی است. این در حالی است که متوسط دمای روزانه هوا در تابستان ۳۳ درجه است و دمای ۴۶ درجه هم به ثبت رسیده است. بااین‌حال، دمای هوا در فصول پاییز و زمستان و همچنین اوایل بهار متعادل تر است و زمان مناسبی را برای گردشگری فراهم می آورد. گرم‌ترین ماه ها تیر و مرداد و شروع سردی هوا از ماه مهر تا ماه بهمن است.
متوسط دمای روزانه در نیمه دوم سال، ۱۸ درجه سانتی گراد است که برای این جزیره دمای نسبتا مناسبی است. ماه های دی و بهمن، سردترین ماه های قشم و ازنظر دمایی، متعادل ترین ماه ها هستند؛ بنابراین انتخاب این دو ماه برای اقامت، سفر و گردشگری توصیه می شود. 

با سفر به جزیره قشم، امکان بازدید از اماکن گردشگری زیادی را خواهید داشت به‌طوری‌که این جزیره به سرزمین عجایب هفت گانه ایران نیز شناخته می شود. به‌صورت مختصر، معرفی کوتاهی از اماکن گردشگری بر روی نقشه جزیره قشم خواهیم داشت.

۱. روستای لافت؛ قدیمی ترین روستای قشم

در روستای لافت می‌توانید در دل تاریخ سفر کنید. این روستا هنوز هم بافت اصلی و تاریخی خود را حفظ کرده است؛ بنابراین با قدم‌زدن در دل کوچه‌های کم‌عرض و تماشای ساختمان‌های فشرده روستای لافت، منحصربه‌فردترین تجربه گردشگری شما رقم خواهد خورد. وجود معماری منحصر‌به‌فرد قدیمی تنها دلیل آوردن نام روستای لافت در میان جاهای دیدنی قشم نیست.

بادگیرها، موزه، اسکله باستانی، نخلستان و ساحل زیبا تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری روستای لافت به شمار می‌روند. جالب است بدانید روستای تاریخی لافت اولین سکونتگاه مردم در جزیره قشم بوده است و قدمت آن به هزاره قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

آدرس: استان هرمز‌گان، بخش مرکزی شهرستان قشم، شمال غرب جزیره قشم، دهستان سلخ، روستای لافت (مشاهده روی نقشه)

عکس روستای لافت

برای رزرو اقامتگاه، سوییت و ویلا در قشم کلیک کنید.

۲. دره تندیس ها؛ نمایشگاهی از هنرنمایی طبیعت

احتمالا تا کنون از نمایشگاه‌ مجسمه‌های ساخته شده توسط هنرمندان دیدن‌ کرده‌اید. در دره تندیس‌های قشم شما می‌توانید شاهد هنرنمایی طبیعت در ساخت مجسمه‌های سنگی شبیه به انسان و حیواناتی نظیر اژدها، گوسفند، خروس و بز باشید. دره تندیس‌ها شباهت زیادی به دره ستارگان قشم دارد و با هنرنمایی طبیعت، فرسایش باران و باد طی سالیان دراز ساخته شده است.

جالب است بدانید حدود ۵۰ هزار سال پیش دره تندیس‌ها در زیر آب‌ها قرار داشته است و زیستگاه جانوران مختلف دریایی بوده است. ازآنجایی‌که قدمت دره تندیس‌ها به دو میلیون سال پیش بازمی‌گردد جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی قشم به شمار می‌رود.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، جاده شمالی جزیره، بعد از روستای طبل، دره تندیس‌ها (مشاهده روی نقشه)

عکس دره تندیسها

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های قشم

۳. ساحل نقره ای؛ تجربه قدم زدن در میان ستارگان در شب‌های قشم

به جرات می‌توان گفت ساحل نقره‌ای قشم یکی از زیبا‌ترین سواحل ایران است. علت محبوبیت ساحل نقره‌ای قشم ماسه‌های زیبا و درخشان در ساحل دریا است که چه در شب و چه در روز زیباترین منظره ممکن را پیش چشم گردشگران به نمایش می‌گذارد؛ بنابراین اگر روزی قصد سفر به جزیره قشم را داشتید حتما ساحل نقره‌ای را در لیست جاهای دیدنی جزیره قشم قرار دهید.

خوب است بدانید علت خلق این منظره زیبا وجود کانی‌های معدنی براق، صدف‌های دریایی پودر شده و پلانکتون‌ها در ساحل جزیره هنگام است. تماشای این ساحل را در شب از دست ندهید؛ زیرا ساحل نقره‌ای جزیره هنگام یکی از زیباترین جاهای دیدنی جزیره قشم در شب است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، جزیره هنگام، ساحل نقره‌ای (مشاهده روی نقشه)

عکس ساحل نقره ای

۴. قلعه پرتغالی های قشم؛ یادگار دوران تسلط پرتغالی‌ها بر جزایر جنوب ایران

یکی دیگر از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی قشم که قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد قلعه پرتغالی های قشم است. این قلعه توسط آلفونسو آلبرکرک دریانورد و سردار پرتغالی ساخته شده است. این سردار پرتغالی جزیره هرمز را فتح کرد و با ساخت رژ‌هایی در جزایر جنوب ایران تسلط خود را بر این قسمت تثبیت کرد. پرتغالی‌ها حدود ۱۱۰ سال بر بنادر جنوب ایران تسلط داشتند و در این سال‌ها راه بازرگانی اروپا و هند را کنترل می‌کردند. سرانجام پرتغالی‌ها به دست گروهی از مردم شجاع و باغیرت ایرانی به بیرون رانده شدند.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، ضلع شمالی جزیره، قلعه پرتغالی‌ها (مشاهده روی نقشه)

عکس قلعه پرتغالی ها

۵. روستای گوران و سد تاریخی آن؛ آثاری به‌جامانده از سلسله هخامنشیان

روستان گوران یکی دیگر از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی قشم است که مانند یک موزه زنده، تاریخ روستای گوران را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. طبق گفته باستان‌شناسان قدمت این روستای زیبا به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد و وجود سد تاریخی روستای گوران خود گواه این موضوع است.

طبق اسناد و شواهد به دست آماده پی‌ریزی اصلی این سد در دوران هخامنشیان انجام شده است و تاج بالایی آن در دوران سلسله ساسانیان ساخته شده است. جالب است بدانید روستای گوران مرکز لنج‌سازی ایران است به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی برای تماشای فرایند لنج‌سازی به این روستا سفر می‌کنند. استادکارهای روستای گوران در ساخت لنج‌ها از چوب استفاده می‌کنند و بدون داشتن نقشه و باتکیه‌بر نقشه سه‌بعدی که در ذهن خود ترسیم کرده‌اند لنج‌ها را می‌سازند.

آدرس: استان هرمز‌گان،۷۸ کیلومتری قشم، روستای گوران (مشاهده روی نقشه)

عکس روستای گوران و سد تاریخی

۶. چاه طلا در قشم؛ ارزشمندترین دارایی مردم بومی روستای لافت

یکی دیگر از کم‌نظیرترین جاهای دیدنی قشم چاه‌های طلا روستای لافت است. احتمالا با شنیدن نام چاه طلا فکر می‌کنید گنج‌های قدیمی و ارزشمندی در این روستا وجود دارد؛ اما این تصور اشتباه است. چاه طلا یا تلا به‌منظور جمع‌آوری آب باران در زمان‌های قدیم توسط افراد محلی حفر شده و به دلیل اهمیت آن برای مردم به آن چاه طلا می‌گویند.

البته در اصل اسم آن تلا به معنای تل آب است. جالب است بدانید تعداد چاه‌های طلا موجود در روستا به تعداد روزهای سال کبیسه یعنی ۳۶۶ روز است. مردم محلی روستا برای این چاه‌ها ارزش زیادی قائل هستند به‌طوری‌که به درختان اطراف چاه‌ها دخیل مبینند و در کنار چاه‌ها قربانی می‌کنند.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای لافت (مشاهده روی نقشه)

بیشتر بخوانید: این 13 مکان سرگرمی و تفریحی قشم برای کودکان را از دست ندهید!

۷. پارک زیتون؛ تجربه یک روز به یادماندنی در کنار ساحل

پارک زیتون در مجاورت ساحل قرار دارد؛ بنابراین گردشگران می‌توانند روی چمن‌ها دراز بکشند و از نسیم خنکی که از طرف دریا می‌وزد لذت ببرند یا با دوستان و خانواده خود در مجاورت دریا والیبال بازی کنند. علاوه بر این پارک ساحلی زیتون امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری نظیر زمین اسکیت، زمین فوتبال، سینما سه‌بعدی، کافه‌های دنج، امکانات ورزشی و رستوران دارد. پارک ساحلی زیتون هر آنچه که برای یک پیک‌نیک خاطره‌انگیز ناز دارید را برای شما فراهم می‌کند به همین دلیل در میان جاهای دیدنی جزیره قشم پارک ساحلی زیتون از محبوبیت زیادی برخوردار است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، دو کیلومتری جاده ساحل جنوبی (مشاهده روی نقشه)

عکس پارک زیتون

۸. روستای برکه خلف؛ تمیز‌ترین روستای ایران

روستای برکه خلف از آن دسته از جاهای دیدنی قشم است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اگرچه ارزش آب در روستای برکه خلف از طلا بسیار بیشتر است و این روستا همواره با مشکلات بی‌آبی مواجه بوده است؛ اما روستای برکه خلف به تمیز‌ترین روستای ایران مشهور است.

مردم محلی این روستا به تمیزی و پاکیزگی روستا اهمیت زیادی می‌دهند و همواره روستا را از زباله‌هایی که توسط گردشگران وارد روستا می‌شود نیز پاک می‌کنند. اگر به صنایع‌دستی علاقه‌مند هستید حتما گلابتون دوزی و خوس دوزی که هنر دست زنان روستای برکه خلف را تهیه کنید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای برکه خلف (مشاهده روی نقشه)

عکس روستای برکه خلف

۹. درخت معابد قشم؛ درختی کهن سال از سرزمین هندوستان!

درخت انجیر معابد، درخت لول، درخت سبز و درخت لور همگی نام‌هایی هستند که به یکی از کهن‌سال‌ترین درخت‌های جزیره قشم گفته می‌شود. درخت معابد قشم بومی جنوب شرق آسیا است و از هندوستان به جزیره قشم آورده شده است. مردم بومی قشم داستان‌های زیادی در مورد این درخت تعریف می‌کنند به همین دلیل امروزه گردشگران زیادی از درخت انجیر معابد دیدن می‌کنند.

نکته جالب در مورد درخت معابد، وجود ریشه‌های هوایی و میوه‌های خوشمزه و رسیده در این درخت است. اگر برای دیدن جاهای دیدنی قشم به روستای تم سنیتی رفتید تماشای این درخت کهن‌سال را از دست ندهید.

آدرس: استان هرمزگان جزیره قشم، روستای تم سنیتی (مشاهده روی نقشه)

۱۰. بام قشم؛ با قدمتی باورنکردنی

اگر می‌خواهید در نقطه‌ای بایستید که بتوانید کل جزیره قشم را ببینید باید برای مقصد بعدی خود بام قشم را انتخاب کنید. در بالای بام قشم می‌توانید به تماشای ساحل خلیج‌فارس و جنگل حرا بنشینید و حتی از تماشای غروب خورشید و ستارگانی که در آسمان قشم می‌درخشند لذت ببرید. قدمت بام قشم به دو میلیون سال پیش بازمی‌گردد. پیش‌ازاین بام قشم زیر دریا قرار داشته و طی سالیان طولانی از زیر آب سر برآورده است. بام قشم از آن دسته از جاهای دیدنی قشم است که به‌سختی می‌توانید از آن دل بکنید پس دیدن آن را از دست ندهید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، حدفاصل شمال و جنوب جزیره، نزدیک روستای کاسه سلخ (مشاهده روی نقشه)

عکس بام قشم

۱۱. قلعه نادری قشم؛ روایتگر دوره های مختلف تاریخ

قلعه نادری اولین قلعه ساخته شده به دست ایران در جزایر خلیج‌فارس است و قدمت آن به قبل از دوره نادرشاه بازمی‌گردد. قلعه نادری باهدف نظارت بر تنگه خوران به دستور لطیف خان، امیرالبحر نادرشاه ساخته شده است. اگر در میان جاهای دیدنی قشم به آثار تاریخی علاقه‌مند هستید قلعه نادری را از دست ندهید؛ زیرا این مکان در دوره‌های مختلف تاریخ شاهد رشادت مردان این سرزمین و تغییرات بسیاری بوده است.

یک نکته ناراحت‌کننده در مورد قلعه نادری این است بر اثر عوامل طبیعی قسمت‌های زیادی از دیواره قلعه از بین رفته است؛ اما همچنان این قلعه باثبات باقی‌مانده است تا گوشه‌ای از سرگذشت خود را به گردشگران و دوستداران تاریخ ایران نشان دهد.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، شمال غرب جزیره، روستای لافت، قلعه نادری (مشاهده روی نقشه)

عکس قلعه نادری

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی قشم در شب

۱۲. دره سکوت قشم؛ تجربه راه رفتن در سیاره مریخ

اگر می‌خواهید روی کره زمین خودمان مریخ نوردی کنید دره سکوت قشم را به‌عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کنید. دره سکوت انگار قسمتی از سیاره مریخ با همان اسرار و جذابیت در جنوب کشور خودمان است. وقتی که وارد این دره می‌شوید تنها چیزی که می‌شنوید سکوت است و سکوت به همین دلیل به این دره، دره سکوت نیز می‌گویند.

اگر از زندگی در شهر خسته شده‌اید و می‌خواهید به آرامش برسید کافی است به دره سکوت بروید و چند ساعتی در آنجا استراحت کنید. علاوه‌ بر این به دلیل وجود مقادیر بسیار زیادی نمک در این دره، ریلکس کردن در اینجا برای افرادی که به آسم، سرماخوردگی، برونشیت و آنفولانزا مبتلا هستند توصیه می‌شود. دره سکوت با نام‌های دیگری مثل دره انرژی و دره تبرزن نیز شناخته می‌شود. این قلعه یکی از جاهای دیدنی قشم در زمستان است که حتما پیشنهاد می‌کنیم از آن دیدن کنید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره هرمز، دره سکوت (مشاهده روی نقشه)

عکس دره سکوت

۱۳. موزه خالو صالح؛ اولین موزه شخصی در جزیره قشم

اگر در میان جاهای دیدنی قشم به آثار تاریخی علاقه‌مند هستید موزه خالو صالح می‌تواند مقصد بعدی شما باشد. موزه مردم‌شناسی خالو صالح اولین موزه شخصی در جزیره قشم است که در سال ۱۳۹۸ کار خود را آغاز کرده است. موزه خالو صالح شامل 335 شی و ابزار مرتبط با فرهنگ و تمدن مردم بومی جزیره قشم است که به همت خالو صالح و مردم روستای طولای گرد آوری است. آثار گرد آوری شده در این موزه شامل ابزار و وسایل صیادی، کشاورزی، لنج‌سازی و دریانوردی هستند.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای طولای، موزه خالو صالح (مشاهده روی نقشه)

عکس موزه خالو صالح

۱۴. سنگ مادر و دختر؛ تندیسی با داستانی عجیب

هر کدام از جزیره‌های خلیج‌فارس زیبایی‌های زیادی را در خود جای‌داده‌اند و جزیره هنگام نیز از این قاعده مستثنی نیست. مجسمه مادر و دختر سنگ شده از آن دسته از جاذبه‌های طبیعی است که داستان‌های زیادی در مورد آن وجود دارد به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی برای دیدن آن به جزیره هنگام سفر می‌کنند.

مردم بومی در مورد این پدیده زیبا می‌گویند در ایام قدیم مادر و دختری در زمان فرارکردن از دست دشمنان از خدا طلب کمک می‌کنند و از او می‌خواهند آنها را از اسارت حفظ کند. خداوند نیز برای نجات آنها از دست دشمنان، مادر و دختر را به سنگ تبدیل می‌کند. البته حقیقت چیز دیگری است و این تندیس‌ها تنها هنر طبیعت و یکی از جاهای دیدنی قشم است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره هنگام

عکس سنگ مادر و دختر

۱۵. بازار قدیم قشم؛ تجربه یک بازارگردی نزدیک ساحل

بسیاری از گردشگران بعد از رفتن به جاهای دیدنی قشم تمایل دارند وقت خود را در بازار بگذرانند و برای خود و دوستانشان سوغاتی تهیه کنند‌؛ بنابراین آخرین مکان تاریخی قشم که قصد داریم به‌عنوان جاهای دیدنی قشم با عکس و آدرس به شما معرفی کنیم بازار قدیم قشم است. بخش‌هایی از بازار قدیم قشم روباز و بخشی دیگر سرپوشیده است و از کوچه‌های تودرتو تشکیل شده است. این بازار سال ۱۲۹۰ بنا شده و باگذشت سالیان دراز هنوز هم زیبایی و اصالت خود را حفظ کرده است. علاوه بر این تمامی اجناس موردنیاز شما در این بازار یافت می‌شود و شما در بازار قدیم قشم می‌توانید اجناس و کالاهای موردنیاز خود را با قیمت مناسب تهیه کنید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، خیابان امام خمینی، میدان جهاد، بازار قدیم قشم (مشاهده روی نقشه)

۱۶. ژئو پارک قشم

ژئوپارک قشم از سال ۱۳۸۵ تحت حمایت یونسکو به عنوان عضوی از ژئوپارک جهانی قرار گرفته است که اولین ژئوپارک ثبت شده در خاورمیانه نیز محسوب می شود و تنوع زیستی و زمین-شناسی وسیعی را در برمی گیرد که شامل ۲۵ ژئوسایت است. بسیاری از اماکن گردشگری قشم زیرمجموعه این ژئوپارک هستند.

این ۲۵ ژئوسایت عبارت‌اند از: غار نمکدان، جنگل حرا، تنگه چاه کوه، دره ستارگان، جزایر ناز، غارهای خربس، ساحل تخم گذاری لاک پشت ها، کورکوراکوه، پهنه‌های گلی، بام قشم، باسعیدو، دره تندیس‌ها، دره قاضی، دره شور، خلیج دیرستان، تنگه اولی، بصیرا، چاکویر، ژئو لینک، ساحل کرق، صخره خرچنگ‌ها، کریان، روستای لافت، تالاب پرندگان دو کوهک و موزه ژئوپارک.( مشاهده روی نقشه )

عکس ژئو پارک قشم

۱۷. مقبره بی بی مریم؛ هویتی گم شده در دل تاریخ

مقبره بی‌بی مریم را نمی‌توان در لیست محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم قرارداد؛ اما اگر به تاریخ و معماری‌های سلجوقی علاقه‌مند هستید بازدید از مقبره بی‌بی مریم خالی‌ازلطف نیست. پیش از پرداختن به مقبره تاریخی بی‌بی مریم باید بدانید که این مقبره ارتباطی به بی‌بی مریم بختیاری سردار بزرگ مشروطه‌خواه ندارد.

به‌طورکلی اطلاعات دقیقی از هویت فردی که در این آرامگاه دفن شده در دسترس نیست اما مردم محلی برای مقبره بی‌بی مریم ارزش زیادی قائل هستند. مقبره بی‌بی مریم از یک بنای کوچک و چهارضلعی تشکیل شده است که طی سالیان طولانی گنبد آن فروریخته است. قدمت مقبره بی‌بی مریم به قرن هشتم هجری قمری بازمی‌گردد.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای تم سنیتی، مقبره بی‌بی مریم

۱۸. غار نمکدان

طولانی ترین غار نمکی دنیا واقع در کوه مخروطی نمکدان در ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی شهر قشم است که تاکنون حدود ۶ کیلومتر آن شناسایی شده است. غار نمکدان در سال ۱۳۹۰ به‌عنوان میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.( مشاهده روی نقشه )

عکس غار نمکدان

۱۹. روستای کاسه سلخ قشم؛ شروع یک ماجراجویی در جزیره قشم

شاید روستای کاسه سلخ نسبت به سایر جاهای دیدنی قشم متفاوت باشد؛ اما اگر به ایران‌گردی و کشف جاهای کمتر دیده شده علاقه‌مند هستید این روستا را از دست ندهید. روستای کاسه سلخ در منطقه‌ای برهوت و خالی از هر گونه پوشش گیاهی قرار دارد و اطراف این روستا را تپه‌های مخروطی کوچک و بزرگ تشکیل می‌دهند. این تپه‌های مخروطی از طریق منجمدشدن گدازه‌های جوشیده از زمین شکل‌گرفته‌اند.

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی این روستا چشمه گوگری است که آب آن خاصیت درمانی دارد و در صنعت پزشکی و شیمی کاربرد فراوانی دارد. علاوه بر این در سفر به روستای کاسه سلخ می‌توانید یک ماجراجویی در دل عمیق‌ترین غار نمکی جهان را شروع کنید. البته بهتر است قبل از شروع ماجراجویی مقدار زیادی آب با خود ببرید؛ چون در مکان‌های نمک اندود شدیدا نیاز به نوشیدن آب فراوان دارید.

آدرس: ستان هرمزگان، جزیره قشم، روستای کاسه سلخ (مشاهده روی نقشه)

۲۰. جنگل های حرا

در سواحل شمالی جزیره، جنگل حرا با درختچه هایی که ریشه در آب شور دریا دارند، چشم انداز زیبا و زیستگاه امنی برای پرندگان بومی و مهاجر به وجود آورده است. بازدید از این جنگل زیبا از سه اسکله گوزین (73 کیلومتری شهر قشم) سهیلی (77 کیلومتری شهر قشم) و اسکله طبل (80 کیلومتری شهر قشم) امکان پذیر است. ( مشاهده روی نقشه )

عکس جنگل حرا

۲۱. بازار درگهان؛ تجربه خرید در یک بازار قدیمی

خرید سوغاتی و صنایع‌دستی یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر است؛ بنابراین قصد داریم یکی از محبوب‌ترین و تاریخی‌ترین بازارهای قشم را به شما معرفی کنیم. بازار درگهان قشم بعد از گذشت سالیان دراز هنوز هم در کوچه‌پس‌کوچه‌های تودرتو خود حس اصالت و قدمت را به گردشگران القا می‌کند و جزو زیباترین جاهای دیدنی قشم به شمار می‌رود.

در بازار قدیم درگهان قشم به‌راحتی می‌توانید هر آنچه که نیاز دارید از لباس و پوشاک گرفته تا بدلیجات و لوازم آرایشی را خریداری نمایید. نکته مثبت در مورد بازار درگهان این است که بیشتر مغازه‌های این بازار عمده‌فروش هستند و شما می‌توانید اجناس موردنیاز خود را با قیمت مناسب تهیه کنید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، درگهان، میدان انقلاب، بازار درگهان (مشاهده روی نقشه)

۲۲. تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهر قشم و در نزدیکی روستای چاهو قرار دارد و یکی عجایب هفتگانه قشم است. در ابتدای این تنگه چندین حلقه چاه کم عمق دیده می شود که در گذشته به‌منظور تأمین آب شیرین مورداستفاده قرار می گرفت. ارتفاع کوه های اطراف تنگه به ۱۰۰ متر می رسد. درواقع این تنگه در عمق ۱۰۰ متری فرسایش سنگ های رسوبی قرار دارد که منظره زیبایی را ایجاد کرده-است و بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می شود. ( مشاهده روی نقشه )

عکس تنگه چاهکوه

۲۳. موزه ناخدا علی؛ برای علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن قشم

موزه ناخدا علی کار خود را در سال ۱۳۹۸ به همت ناخدا علی یکی از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر و تمدن قشم آغاز کرد. موزه ناخدا علی شامل وسایل و ابزارآلات مرتبط با کشاورزی، ماهیگیری، لنج‌سازی، زیورآلات و ظروف است. این موزه دومین موزه شخصی در قشم است و در کنار چاه‌های طلا روستای لافت قرار دارد. بعد از بازدید از موزه ناخدا علی می‌توانید از سایر جاهای دیدنی قشم در روستای لافت نیز دیدن کنید. 

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، بندر لافت، جنب چاه‌های طلا (مشاهده روی نقشه)

عکس موزه ناخدا علی

۲۴. دره ستارگان قشم

دره ستارگان در فاصله کمی از شهر قشم قرار دارد. شکل گیری صخره های آن حاصل میلیون ها سال فرسایش است، اما طبق باوری قدیمی حاصل برخورد ستاره ای به زمین در این نقطه است که شکل امروزی آن را به وجود آورده است. دره ستاره ها در شب می تواند محل مناسبی برای دیدن ستاره های آسمان باشد. ( مشاهده روی نقشه )

عکس دره ستاره ها

۲۵. تنگه چاکاویر؛ مناسب یک روز بارانی

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که به دست هنرمند طبیعت بنا شده تنگه چاکاویر است. کافی است در یک روز بارانی کوله خود را ببندید و سری به تنگه چاکاویر بزنید تا عاشق آنجا شدید. البته اگر نگران خیس شدن خودتان هستید و نمی‌خواهید به دردسر بیفتید در یک روز عادی سری به این تنگه بزنید و به تماشای فرورفتگی‌ها و حفره‌های دیواره‌ها و زمین تنگه چاکاویر که بر اثر فرسایش آبی به وجود آمده‌اند بنشینید. زمانی که در این منطقه باران می‌بارد حوضچه‌های کف تنگه با آب باران پر می‌شود و منظره جذاب و خاطره‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد.

 آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای گوران، تنگه چاکاویر (مشاهده روی نقشه)

عکس تنگه چاکاویر

۲۶. جزایر ناز

دو جزیره در جنوب قشم با وسعت بسیار کم (3 هکتار) وجود دارند که در فاصله کمی از ساحل جنوبی قشم، در هنگام مد جدا از ساحل هستند، اما در هنگام جزر و پایین رفتن آب دریا، به ساحل قشم وصل می شوند و در آن زمان می توان به بازدید این دو جزیره رفت. ( مشاهده روی نقشه )

عکس جزایر ناز

۲۷. بازارچه ساحلی هنگام؛ زیباترین و متفاوت‌ترین بازارچه در جنوب ایران

زمانی که با قایق به جزیره زیبای هنگام می‌آیید بازارچه ساحلی هنگام اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. این بازارچه مثل بقیه مراکز خرید فشم و بازارهایی که تا کنون دیده‌اید نیست، تمام بازارچه از مصالح بومی مثل نی ساخته شده‌اند و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. اگر برای دیدن جاهای دیدنی قشم به جزیره هنگام رفتید و سری به بازارچه ساحلی آن زدید سعی کنید تمام عطر و بوی این بازار را در ریه خود نگه‌ دارید. بوی خاک سرخ، ادویه‌های مخصوص جنوب، ماهی و بوی دریا بهترین ترکیب دنیا را در این نقطه خلق کرده است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، جزیره هنگام، بازارچه ساحلی هنگام (مشاهده روی نقشه)

عکس بازارچه ساحلی هنگام

۲۸. غار خربس

در ارتفاعات روستای خربس، غارها و صخره هایی تودرتو دیده می شوند که در گذشته سرپناه مردم بوده است و فاصله آن از شهر قشم، ۱۰ کیلومتر است. ( مشاهده روی نقشه )

عکس غار خربس

۲۹. تنگه عالی محمد قشم؛ منحصربه فردترین تنگه در قشم

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی قشم تنگه عالی محمد قشم است که بین روستای چاهو شرقی و چاهو غربی قرار دارد. بومیان این منطقه به دلیل وجود نمای آب در میان این تنگه به آن تنگه سنگ آب و تنگه آب‌نما نیز می‌گویند. درون تنگه عالی محمد به دلیل وجود آب کافی می‌توانید درختان و گیاهان سرسبز بسیاری را ببینید که به زیبایی این تنگه افزوده‌اند. البته زیبایی‌های این تنگه به همین‌جا ختم نمی‌شود و شیار‌های خطی و طاقچه‌ای که به دلیل فرسایش بین ‌لایه‌های رس رخ‌داده است به زیبایی هر چه بیشتر تنگه عالی محمد افزوده است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، بخش غربی جزیره، نزدیک روستای چاهو، تنگه عالی محمد

۳۰. روستای شیب دراز؛ ساحل تخم گذاری لاکپشت ها

سواحل روستای شیب دراز یا ساحل صخره ای ریکو محلی است که لاک پشت های پوزه عقابی در آن تخم گذاری می کنند. زمان تخم گذاری آنها از اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت ماه است. ( مشاهده روی نقشه )

عکس ساحل تخم گذاری لاکپشت ها

۳۱. پارک کروکدیل نوپک قشم؛ زیستگاه بزرگ‌ترین کروکدیل ایران

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم که در میان گردشگران و دوستداران طبیعت از محبوبیت زیادی برخوردار است تنها مرکز تکثیر و پرورش کروکدیل در ایران و خاورمیانه یعنی پارک کروکدیل نوپک قشم است. پارک کروکدیل نوپ قشم در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد و کار خود را تنها با ۸ کروکدیل وارد شده از کشور مالزی آغاز کرد؛ اما اکنون تعداد زیادی کروکدیل با گونه‌های مختلف در این پارک منحصربه‌فرد زندگی می‌کنند.

این موجودات به‌جامانده از عصر دایناسور‌ها در آب و خشکی زندگی‌ می‌کنند و طرف‌داران مخصوص به خود را دارند. نکته جالب در مورد کروکدیل‌ها وجود سه چشم در آنها اولی از بالابه‌پایین، دومی از پایین‌به‌بالا و سومی از جلو به عقب است. چشم سوم آنها مانند عینک شنا عمل می‌کند به همین دلیل کروکدیل‌ها در زیر آب می‌توانند به طور شفاف اطراف خود را ببینند. 

آدرس: استان هرمزگان، ۴ کیلومتری جزیره قشم، اتوبان قشم به درگهان، پارک کروکدیل پونک قشم (مشاهده روی نقشه)

عکس پارک کروکدیل نوپک

۳۲. جزیره هنگام

این جزیره یکی از ۳ جزیره قشم است که در ۲ کیلومتری ساحل جنوبی قشم قرار دارد و زیستگاه دلفین ها است که دیدن آن در دریای خلیج‌فارس تجربه ای شیرین و به یادماندنی خواهد بود. علاوه بر دیدن دلفین ها کشتی به گل نشسته پرتغالی را هم می توانید در این جزیره ببینید.

در کنار بازدید از امکان و جاذبه های گردشگری قشم، می توانید تفریحات دیگری هم داشته باشید. جزیره قشم مراکز خرید و رویدادهای فرهنگی متنوعی دارد که می تواند ساعات خوشی را برایتان فراهم کند. مهم ترین رویدادهای فرهنگی عبارت‌اند از: جشن میگو، جشن نخل خرما و جشن نوروز صیاد که هرکدام در زمان خاصی از سال برگزار می شوند و از تفریحات قشم هستند. (مشاهده روی نقشه)

عکس جزیره هنگام

۳۳. آکواریوم جزیره قشم؛ تجربه تماشای زندگی آبزیان در زیر دریا

اگر به آبزیان خلیج‌فارس و حتی آبزیان کمیاب دریای کارائیب و دریای سرخ مثل لابستر، شاه میگو، مار ماهی و ناسو علاقه‌مند هستید سری به آکواریوم پروانه طلایی جزیره قشم بزنید. درون آکواریوم پروانه طلایی بدون غواصی و شنا در زیر دریا می‌توانید شاهد زندگی آبزیان در زیر آب باشید. آکواریوم پروانه طلایی در مساحتی بالغ بر ۱۰۰ مترمربع محل نگهداری ۱۸۰ گونه از آبزیان است به همین دلیل این مکانیکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم در میان گردشگران است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، ضلع غربی میدان امام قلی خان، مرکز خرید سیمرغ، طبقه زیر زمین، آکواریوم پروانه طلایی

عکس آکواریوم جزیره قشم

اقامت در قشم

۱. هتل، رایج ترین اقامتگاه برای سفر به هر جای دنیاست. قشم هتل های خوبی برای اقامت دارد که با رزرو هتل می توانید از اقامتگاه خود در طول سفر مطمئن شوید.

۲. مجتمع اقامتی سام قشم با در اختیار داشتن ۴ مجتمع گردشگری به نام های سام ۱، سام ۲، سام ۳ و سام ۴ در تمام طول سال خدمات اقامتی بسیار عالی در اختیار مسافران و گردشگران جزیره زیبای قشم قرار می دهد. مجتمع های اقامتی سام قشم در نقاط مختلف شهر و با امکانات گوناگون است که شما عزیزان در صورت سفر به این جزیره زیبا می توانید با مراجعه به وبسایت روم تور هر کدام از این مجتمع ها را مشاهده و بصورت آنلاین رزرو نمایید. در صورت هرگونه سوال در مورد مجتمع اقامتی سام قشم و رزرو آن با بخش پشتیبانی روم تور تماس بگیرید. 

۳. اقامتگاه بوم گردی، خانه های محلی قشم هستند که نسبت به هتل، بافت بومی دارند و اقامت در آنها تجربه لذت بخشی خواهد بود. این اقامتگاه ها اغلب در روستاها و نقاطی قرار دارند که دسترسی به هتل در آن کمتر است.

۴. چادر زدن در طبیعت با توجه به دمای متعادل در نیمه دوم سال، انتخابی هیجان انگیز برای آن دسته از افرادی است که به دنبال هیجان و ماجراجویی بیشتر هستند. در چادر می توانید از طبیعت نهایت لذت را ببرید و زیبایی های آسمان شب را هم از دست نمی دهید.

عکس مجتمع اقامتی سام قشم

بهترین زمان سفر به قشم

و اما مهم ترین نکته ای که در سفر به قشم باید در نظر داشته باشید، انتخاب بهترین زمان سفر به قشم است. سفر شما با توجه به هدفی که از سفر دارید می تواند در هر یک از فصل ها و ماه های مختلف سال باشد. اگر قصد خرید دارید، مراکز خرید در تابستان زمان مناسبی برای سفر است.

چنانچه بازدید از جشن ها و مراسم محلی برایتان جذاب است، متناسب با مناسبات مختلف، زمان سفر متفاوت است؛ اما بیش از هر چیز دمای هوا و بازدید از اماکن گردشگری در اولویت سفر قشم قرار دارند که با توجه به موارد ذکر شده، نیمه دوم سال بهترین زمان ازنظر دما برای سفری دل‌چسب و مطلوب به جزیره زیبای قشم است.

ازآنجایی‌که اکثر دیدنی ها و امکان گردشگری جزیره قشم که به آنها اشاره شد در فضای باز هستند، متعادل بودن هوا تأثیر زیادی در لذت بردن از سفر خواهد داشت؛ بنابراین بهترین فصل سال برای سفر به قشم پاییز و زمستان و به‌خصوص در ماه های اول زمستان است. دی و بهمن دو ماه متعادل، خلوت و با دمای مطلوب برای لذت بردن از جزیره زیبای قشم است که می تواند یک سفر به یادماندنی برایتان به ارمغان آورد.

عکس بهترین زمان سفر به قشم

سفر به قشم با روم تور

قشم با وجود پتانسیل بالای گردشگری، نقش مهمی می تواند در صنعت گردشگری ایران داشته باشد، اما این پتانسیل عظیم در این چند سال نادیده گرفته شده است. ما در مجموعه روم تور با تدوین یک برنامه میان مدت و بلند مدت و آماده سازی یک زیرساخت در حوزه تجارت الکترونیک و آماده سازی امکانات اقامتی در این جزیره، امیدواریم در حد توانمان دینمان را به مردم خوب و خون گرم این منطقه ادا کنیم.

روم تور با تجهیز و آماده سازی اقامتگاه هایی در جزیره قشم، امکانات اولیه یک سفر به یادمانی را برای مسافران مهیا کرده است. شما عزیزان می توانید با مراجعه به وبسایت روم تور قبل از آغاز سفرتان به قشم، محل اقامت و تورهای جزیره گردی مورد نظر خود را با امکانات حرفه ای رزرو و یک تجربه یه یادماندنی به این جزیره زیبا و شگفت انگیز داشته باشید. 

به نظر شما بهترین جاهای دیدنی قشم کجاست؟ خوشحال می شوییم نظرات و پیشنهادات شما عزیزان را بشنوییم.